.
`
refresh 4 new artikal
.

11 August 2009

Era Najib Altantuya : Anwar Fail Tuntutan Pasukan Pendakwaraya Digugurkan


Pasukan peguambela Anwar Ibrahim hari ini memfailkan permohonan ke mahkamah untuk menggugurkan pasukan pendakwaan dalam perbicaraan kes Anwar II.

Permohonan ini dibuat bersandarkan kepada kenyataan dan fakta-fakta berkaitan yang menunjukkan Peguam Negara Abdul Gani Patail bersikap "berat-sebelah dan prejudis dalam pendakwaannya" terhadap Anwar Ibrahim.

"Terdapatnya pelbagai bukti yang menguatkan hujah klien kami ini, berdasarkan kepada siri-siri laporan polis yang menunjukkan cubaan untuk menyembunyikan bukti dan/atau memalsukan bukti," kata peguam Sankara Nair.

Kenyataan ini merujuk kepada campurtangan Gani Patail dalam dua kes Anwar sebelum ini pada 1998 dan insiden lebam mata.

"Selain itu, tindakan Peguam Negara meluluskan permohonan Seksyen 418A untuk mendakwa Anwar Ibrahim disebalik dakwaan ini tidak kukuh menunjukkan bahawa Gani adalah individu yang mendalangi pendakwaan ini," kata Gani.

Sankara menambah sekiranya Peguam Negara diizinkan untuk meneruskan pendakwaan ini, ia bermaksudnya pencabulan proses undang-undang telah berlaku.

"Klien kami tidak mempunyai pilihan lain melainkan terpaksa membuat permohonan ini untuk perhatian mahkamah," tegas Sankara.

Pasukan pendakwaraya kini dianggotai oleh tujuh orang iaitu Peguamcara Negara 1 Idrus Harun, pendakwaraya kanan Mohd Yusof Zainal Abiden, pendakwaraya Nordin Hassan, Mohamad Hanafiah Zakaria, Wong Chiang Kiat, Shamsul Sulaiman dan Noorin Badaruddin. -TVA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

4lower