.
`
refresh 4 new artikal
.

20 July 2009

PERTEMUAN MENTERI PERTAHANAN MALAYSIA - ISRAEL DI PARIS? APA ‘AGENDA TERSIRAT’?


Adalah amat ‘pelik dan memalukan’ apabila Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi terpaksa ‘menafikan’ laporan awal yang di keluarkan oleh saluran berita resmi kerajaan Malaysia, Bernama bahawa beliau pernah mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu semasa Pertunjukkan Udara Paris di Perancis pada Jun lepas. Sebaliknya menurut kenyataan. terbaru yang dikeluarkan pegawai khasnya, Halim Majid, Ahmad Zahid hanya menemui Menteri Pertahanan Israel, Ehud Barak semasa majlis koktel di pertunjukan udara tersebut.

Namun isu pokok disini bukanlah samada bertemu dengan batang tubuh Netanyahu atau Ehud Barak? Kedua-dua mereka adalah pemimpin kanan negara Zionis Israel dan terlibat secara aktif dalam kancah kepimpinan Zionis yang merampas tanahair serta membunuh penduduk Palestin yang tidak berdosa. Persoalan besar yang timbul sekarang adalah apakah motif sebenar pertemuan kedua-dua Menteri Pertahanan tersebut di kota Paris? Apakah sekadar ‘secara kebetulan’ untuk minum petang atau berkenalan semata-mata? Dan apakah pula implikasinya kepada dasar luar kerajaan Malaysia terhadap negara Zionis Israel? Begitu juga dengan pendirian rakyat serta umat Islam Malaysia terhadap pertemuan ‘sulit’ tersebut?

Malah lebih ‘pelik’ dan ‘dangkal’ lagi Ahmad Zahid Hamidi berkata bahawa pertemuan tersebut bukan atas permintaannya tetapi diminta sendiri oleh pemimpin Israel itu dan beliau adalah satu-satunya Menteri Pertahanan yang ditemui Ehud Barak. Alasan Ahmad Zahid menerima ‘jemputan pertemuan’ itu adalah untuk menjelaskan pendirian kerajaan Malaysia berhubung isu di Asia Barat kepada Menteri Pertahanan Zionis Israel tersebut.

Persoalannya apakah begitu mudah seorang yang bertaraf Menteri Kanan kerajaan Malaysia boleh bersetuju untuk bertemu dengan seorang pimpinan kanan Zionis Israel walaupun bukan atas permintaan beliau tanpa melihat implikasi dan kesan keatas pertemuan yang di anggap ‘tidak diatur’ tersebut?. Di manakah Ahmad Zahid Hamidi mahu meletakkan ‘dasar luar’ yang dipertahankan oleh kerajaan Malaysia selama ini yang sehingga kini ‘mengharamkan’ setiap warga yang memiliki paspot Malaysia dari memasuki negara haram Israel? Begitu juga dengan ketegasan pengharaman warga Israel dari memasuki negara Malaysia.

Malah Zahid dilapurkan berkata bahawa; "Saya mengenakan syarat kepada beliau (Ehud Barak) sekiranya mahu bertemu dengan saya, iaitu tiada pegawai pengiring daripada pihak Israel, tiada jurugambar dan tiada "double standard", dan beliau akur,".
Bagi saya daya pemikiran daan bacaan politik Ahmad Zahid Hamidi adalah amat dangkal. Implikasi dari pertemuan tersebut bukanlah dengan “tiada pegawai pengiring daripada pihak Israel, tiada jurugambar dan tiada "double standard", tetapi beliau telah meletakkan ‘dasar luar’ Malaysia terhadap negara Zionis Israel itu semakin kabur dan bercelaru. Sedarkah Ahmad Zahid Hamidi bahawa samada beliau bertemu dengan Netanyahu atau Ehud Barak kedua-duanya adalah anggota ‘terroris Zionis’ yang terlibat secara langsung melakukan pelbagai bentuk ‘pencabulan hak asasi manusia’ dan kezaliman terhadap penduduk awan Palestin.

Bagi saya, Ahmad Zahid Hamidi sebagai seorang Menteri Pertahanan seharusnya menjawab persoalan ini;

Pertama kewujudan negara Zionis Israel adalah hasil dari kekejaman dan kezaliman yang mereka lakukan sejak berpuluh-puluh tahun dengan merampas bumi dan hak umat Islam Palestin. Rakyat Palestin telah menjadi mangsa lebih dari setengah abad dimana tanahair mereka dirompak, mereka dihalau daripada rumah kediaman dan tempat kediaman mereka diroboh, kebun-kebun buah Zaitun dan Tin yang merupakan sumber kehidupan mereka juga di bakar dan dimusnahkan. Di atas tanah rampasan inilah pula dibina tempat kediaman pendatang Zionis Yahudi, di mana rakyat Palestin pula dipaksa terus menjadi pelarian tanpa negara.

Kedua, negara Zionis Israel tidak pernah mengenal erti ‘keadilan dan hak asasi manusia’ apabila mereka terus menerus membunuh dan memenjarakan ribuan penduduk Palestin termasuk menteri-menteri dan ahli-ahli Parlimen Palestin. Lebih angkuh lagi sehingga kini mereka terus mengepung bumi Gaza yang berkependudukan sejumlah 1.5 juta orang tanpa sebarang perikemanusiaan. Mereka bertindak memutuskan bekalan letrik dan air serta menyekat sebarang bentuk bantuan makanan dan perubatan dari sampai kepada penduduk yang tidak berdosa.

Ketiga negara Zionis ini juga tidak pernah menghormati sebarang keputusan serta resolusi yang di keluarkan oleh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) bagi mendesak mereka menghenti membina penempatan haram di tanah-tanah rampasan serta menyerahkannya kembali kepada penduduk Palestin di Tebing Barat. Malah negara Zionis ini sentiasa mendapat dokongan Majlis Keselamatan Bangsa-Bangsa Bersatu yang dikuasai oleh Kuasa Besar Dunia seperti Amerika Syarikat dan Britain yang menjadi anggota tetap yang mempunyai ‘Kuasa Veto’ bagi melindungi setiap kekejaman Zionis Israel. Tambahan pula boleh dikatakan semua badan-badan antarabangsa seperti Kesatuan Eropah (EU), dan negara-negara Kuasa Besar G8 membisu seribu bahasa terhadap jenayah perang yang dilakukan oleh Zionis Israel ini.

Keempat di manakah pula pendirian Ahmad Zahid Hamidi terhadap pencerobohan berterusan yang di lakukan oleh Zionis Israel terhadap Qiblat pertama umat Islam iaitu Masjid Al-Aqsa? Apakah pembebasan Masjid Al-Aqsa kekal menjadi agenda terpenting di peringkat antarabangsa bagi kerajaan Malaysia atau sudah sampai masanya kerajaan Malaysia mengambil pendirian untuk membuka jalan ‘hubungan diplomatik’ serta ‘mengiktiraf’ kewujudan negara Zionis ini?

Bagi saya, apakah Ahmad Zahid Hamidi tidak malu dengan tindakan protes terhadap kebiadapan Zionis Israel yang ditunjukkan oleh Perdana Menteri Turki Rejab Tayyeb Erdogan di Persidangan Davos dan Presiden Iran Mahmood Ahmadinejad di Geneva? Apakah Ahmad Zahid tidak merasa malu dengan contoh yang ditunjukkan oleh pemimpin negara-negara kecil di Amerika Latin seperti Presiden Chavez di Venezuela dan Moralis di Bolivia yang sanggup secara terbuka menghalau duta Israel serta memutuskan hubungan diplomatik bagi menunjukkan rasa simpati kepada rakyat Palastin?

Pokoknya negara Zionis Israel ini telah berpuluh-puluh tahun mencabul segala batasan undang-undang antarabangsa, melanggar hak asasi kemanusiaan serta melakukan jenayah perang yang besar terhadap penduduk awam Palestin. Pertemuan Ahmad Zahid dengan Ehud Barak seharusnya menjadi pengajaran kepada kepimpinan negara bahawa sebahagian besar dari pemimpin dunia Islam termasuk Malaysia sendiri masih di kongkong dengan tekanan dan hegemoni Zionis di negara umat Islam sendiri?

Bagi saya, dasar Luar PAS terhadap negara Zionis Israel ini adalah jelas. PAS sentiasa berdiri teguh dan memberi sokongan padu terhadap intifadah yang di terajui oleh Harakah Muqawammah (Hamas) di bumi Palestin. PAS juga sentiasa mengutuk sikap ‘double standard’ Kuasa Barat khususnya Amerikat Syarikat dan Britain yang secara membabi buta mempertahankan segala tindakan zalim dan tidak bertamaddun negara Zionis ini kononnya atas dasar ‘memerangi keganasan’. Bagi PAS, keamanan dan perdamaian di rantau Asia Barat hanya akan wujud apabila dunia mengembalikan hak serta maruah penduduk Palestin yang di halau dari bumi tanah tumpah darah mereka sejak berpuluh-puluh tahun. Isu bumi Palestin serta pembebasan Masjid Al-Aqsa akan tetap kekal menjadi agenda terpenting PAS di peringkat antarabangsa.

http://ybdrsyedazman.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

4lower