.
`
refresh 4 new artikal
.

24 July 2009

Betulkan Kepala Mentari Dalam Bab Federalisme


oleh M.Sanusi M. Nor


Payah nak beri tanggapan yang baik kepada ahli politik yang dilantik jadi menteri, kemudian membuat keputusan yang pelik-pelik menyalahi hukum hakam politik. Memang Keputusan Eksekutif Menteri dalam bidang kuasanya tidak boleh dicabar di Mahkamah, tetapi rakyat boleh menghakiminya dengan kuasa undi.

Zahid Hamidi pernah membuat arahan ini, kini ditiru pula oleh Noh Omar. Pegawai Kerajaan Pusat tidak boleh hadir dalam mesyuarat dan kursus yang dianjur oleh Kerajaan Negeri yang diperintah oleh PR. Alasannya kerana negeri-negeri tidak memberi dana untuk melaksanakan apa-apa projek pertanian. Bunyi arahan inipun pelik, apatah lagi bila dilaksanakan. Aduh! Terasa bodoh mengulas isu Noh Omar ini!

Dalam konsep federalime yang dipersetujui dalam penubuhan Persekutuan Tanah Melayu (kemudiannya Malaysia) telah disenaraikan bidangkuasa dan tanggungjawab Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri. Dalam penubuhan agensi-agensi kerajaan, ada senarai kerajaan pusat, senarai kerajaan negeri dan senarai bersama. Polis, SPRM, tentera, Bomba, LHDN, dll antara yang termasuk dalam senarai kerajaan pusat. Jabatan seperti JKR, JKM, Jab Pertanian, adalah senarai bersama. Pejabat tanah, Pejabat Daerah, jabatan bekalan air, jabatan agama adalah senarai negeri. Ini saja jabatan dan agensi dibawah kuasa dan menjadi sumber hasil yang boleh dibelanjakan terus oleh negeri. Dalam senarai bersama, jika pegawai itu daripada pusat, gajinya dibayar dari kewangan negeri di mana dia bertugas. Tugasnya ialah membangunkan negeri tempat dia berkhidmat dalam ruang lingkup tanggungjawab jabatannya.

Semua kutipan cukai dan lain-lain bayaran seperti denda, saman, sewa, dll melalui agensi-agensi kerajaan pusat ini wajib dikembalikan kepada rakyat melalui geran wajib tahunan, peruntukan kementerian kepada jabatan dan projek-projek pembangunan. Pusat tiada hak menyimpannya sebagai umpan pilihanraya.

Yang dibuat oleh Noh Omar ni umpama Kedah melarang kutipan cukai LHDN negeri Kedah menghantar kutipannya kepada kementerian kewangan. Simpan saja di Kedah, bagi kepada pegawai Kewangan Negeri. Ataupun semua kutipan di kaunter JPJ dan Polis Kedah hendaklah diberikan kepada kerajaan negeri Kedah.

Jika begitu, Kerajaan Pusat hanya boleh mengambil cukai dari rakyat yang berada di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan sahaja. Bagi perlis yang kurang kutipannya kerana rakyat tidak ramai dan negerinya yang sempit, bolehlah mengistiharkan diri sebagai Wilayah Persekutuan Perlis.

Oleh kerana negeri-negeri yang diperintah oleh BN adalah sama parti dengan kerajaan pusat, maka agihkan kutipan dari wilayah persekutuan itu ke negeri-negeri Pahang, Terengganu, Perak, Johor, Neg 9, Melaka, Sabah dan Sarawak. Maka, bolehlah kerajaan pusat mendabik dada mengatakan kami bermurah hati menyalurkan peruntukan pembangunan kepada rakyat negeri-negeri yang memilih BN. Kerajaan PR hanya tahu bercakap tetapi tidak ada wang untuk melaksanakan pembangunan!

Itu kita tak jumlahkan lagi cukai langsung dan tidak langsung yang dikenakan dalam barangan dan perkhimatan pengguna yang dibayar oleh rakyat di negeri PR.
Noh kena ingat, semua aktiviti sektor pertanian berlaku di negeri2, tak ada pokok pisang sebatang pun di Wilayah Persekutuan Putrajaya, apatah lagi padi dan ternakan lembu kerbau. Semua ni ada di negeri2. Rakyat malaysia kebanyakkannya ada di negeri2, bukan di wilayah persekutuan.
.
Macam mana kebodohan menteri macam ini boleh diterima sebagai Dasar Kerajaan Pusat? Memang kebodohan ini tak perlu ke mahkamah kalaupun ia boleh dilakukan, cukup saja orang utara menjueh bibir dan menyebut BODO NOH!!!

Bayangkan saja pada 16 September 2009, semua negeri PR mengistharkan diri keluar dari Malaysia dan menjadi wilayah autonomi atau negara berasingan. Saya yakin semua pejabat kerajaan negeri akan dikepung, pemimpin-pemimpin negeri ditangkap dan di ISA kan. Darurat akan diistiharkan dan semua sektor akan lumpuh. Saya mencadangkan Noh dan Zahid ditangkap juga kerana telah membuat arahan mengistiharkan kerajaan Pusat memisahkan dari negeri-negeri yang diperintah oleh PR!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

4lower