.
`
refresh 4 new artikal
.

10 June 2009

UMNO PAS:Nasha dan Hadi gagal jelaskan kepada rakyat


Kerajaan Perpaduan Rakyat - Nasha dan Hadi gagal jelaskan kepada rakyat
Nasharudin berkata, PAS tidak akan menyertai Umno atau Barisan Nasional (BN) dan beliau yakin kerisauan di kalangan pemimpin Pakatan akan dapat diselesaikan setelah Abd Hadi memberikan penjelasan kepada mereka. Perbincangan antara PAS dan Umno bukanlah ke arah perkongsian kuasa tetapi lebih kepada kesejahteraan rakyat dan negara.


Bolehkah kata-kata Nasha ini dipercayai – setelah sebelum ini beliau menafikan ada membuat perjumpaan sulit….

“Perbincangan antara PAS dan Umno bukanlah ke arah perkongsian kuasa tetapi lebih kepada kesejahteraan rakyat dan negara,” katanya.

Sementara itu, dalam Agenda Awani terbitan Astro yang sepatutnya turut disertai sama Nasharuddin Mat Isa tetapi beliau tidak hadir disaat terakhir, si Khairy menyatakan :

"Muzakarah ini menghasilkan persefahaman tidak rasmi, tidak sampai membentuk kerajaan perpaduan. Perbincangan ini adalah satu usaha serius ke arah perpaduan ummah, orang Melayu," Baca seterusnya di sini

Apakah Pakatan Rakyat bukan bertujuan kearah kesejahteraan rakyat dan negara? Dan kenapa Nasha tidak mahu tampil dalam program tersebut untuk memberi penjelasan tentang gagasan tersebut kalau Nasha benar-benar ikhlas dan mahukan rakyat memahami idea Presiden PAS tentang Kerajaan Perpaduan itu.

Mengapa Nasha lepaskan peluang keemasan untuk berjumpa dengan Umno secara terang-terangan begitu? Mungkinkah Nasha bimbang Khairy akan tersilap cakap dan pecahkan tembelangnya didepan orang ramai?

Hj Hadi dalam ucapan dasar pada Muktamar Tahunan PAS Ke-55 Jumaat lalu yakin idea bagi mewujudkan kerajaan perpaduan antara PAS dengan Umno yang beliau cadangkan sebelum ini dapat dilaksanakan di masa akan datang jika semua pihak memahami hasrat penubuhannya.

“Jika semua pihak memahami hasrat penubuhannya” itulah yang selalu diulang kata tetapi mengapa tidak pernah diperjelaskan kepada umum?

Sejak beliau mencetuskan idea Kerajaan Perpaduan ini, bukan sahaja rakyat terpinga-pinga inginkan penjelasan, malah di peringkat pimpinan parti sendiri dan juga rakan-rakan parti dalam gabungan Pakatan Rakyat turut musykil dengan idea tersebut hinggakan TGNA sendiri menolak dan menyifatkannya sebagai ‘mengarut’

Mengapa isu tersebut tidak dijadikan antara topik ucapan dasar Muktamar? Ini seolah-olah mahu mengelakan isu tersebut diperbahaskan oleh perwakilan.

Apakah Hj Hadi belum bersedia untuk membentangkan ideanya itu setelah setahun berlalu ; supaya beliau tidak dituduh sebagai ‘mengarut’ sahaja dan terus menjadikan semua pihak terus tertanya-tanya dan ‘blank’ untuk memahami hasrat penubuhannya.

Menurut Nasha, hasrat itu digagaskan selepas pilihan raya umum Mac tahun lepas dengan tujuan mencari jalan kompromi dalam pembentukan kerajaan pada ketika itu dan ia diterima secara positif bukan sahaja dalam kalangan pemimpin pakatan pembangkang malah pemimpin Umno sendiri.

Adakah itu gambaran sebenarnya kerajaan perpaduan antara PAS dengan Umno yang beliau cadangkan ? Yang kononnya akan dapat dilaksanakan di masa akan datang jika semua pihak memahami hasrat penubuhannya?

Walau apapun, sehingga kini Nasya dan Hadi gagal memberikan penjelasan tentang idea Kerajaan Perpaduan walaupun punya kesempatan yang hanya dipersia-siakan.alhusseyn51

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

4lower