.
`
refresh 4 new artikal
.

04 September 2009

SELANGOR MAHU BATAL PERMOHONAN PEGUAM NEGARA

–KENYATAAN MEDIA–

Kerajaan Negeri Selangor hari ini telah memfailkan afidavit jawapan kepada permohonan Peguam Negara Tan Sri Gani Patail untuk membatalkan satu pekeliling yang mengarahkan pegawai dan kakitangan kerajaan membantu siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM)pada waktu pejabat dengan kehadiran peguam.

Afidavit tersebut telah ditandatangani oleh Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan difailkan di pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 3pm.

Afidavit yang telah difailkan mempunyai dua tujuan iaitu menentang permohonan yang difailkan oleh Peguam Negara, dan keduanya menyokong permohonan kerajaan Negeri Selangor untuk membatalkan tindakan Peguam Negara malalui satu Saman Dalam Kamar yang juga telah difailkan pada hari ini.

Afidavit setebal 55 mukasurat antara lain menyatakan bahawa pekeliling bertarikh 28 Julai 2008 telah dikeluarkan setelah mendapat nasihat daripada Penasihat Undang Undang Negeri dan dikeluarkan bagi tujuan untuk membantu siasatan SPRM dan bukan sebaliknya.

Menteri Besar juga telah berkata dalam afidavit tersebut bahawa Peguam Negara tidak mempunyai hak memulakan prosiding (locus standi) untuk memfailkan permohonan tersebut kerana pekeliling tersebut hanya berkait langsung dengan SPRM, sebuah badan berkanun, dan bukan Peguan Negara.

Afidavit tersebut juga memperincikan kacau ganggu yang dilakukan oleh SPRM terhadap pentadbiran Negeri Selangor dan bahawa kaedah siasatan yang diguna pakai oleh SPRM tidak mengikut lunas undang-undang sepertu siasatan melalui panggilan telefon tanpa notis, kunjungan mengejut tanpa pengenalan diri, tuntutan dokumen tanpa notis dan soal siasat saksi yang kadang kala menjangkau tempoh lewat malam.

Menteri Besar juga menyatakan bahawa pekeliling itu tidak mencabar peruntukan siasatan SPRM, tetapi sebenarnya peruntukan di dalam Akta SPRM itu yang mencabar peruntukan perlembagaan yang menekankan hak kehidupan dan kebebasan (right to life and liberty), hak untuk mendapat khidmat guaman pilihan (right to counsel of choice) dan hak kesamarataan (right to equality).

1 comment:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

4lower