.
`
refresh 4 new artikal
.

08 September 2009

Musa Hassan Makin Menggila Selepas Perkhidmatan Dilanjutkan? Balas Jasa Ker?


Banyak pihak menyelar kenyataan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan yang berkata polis akan mempertingkatkan tahap keselamatan semasa pilihan raya kecil kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Bagan Pinang yang bakal diadakan tidak lama lagi bagi memastikan ia berjalan lancar dan mengikut undang-undang.

Beliau berkata polis akan bertindak tegas terhadap mana-mana pihak yang membuat kacau pada pilihan raya kecil itu. Katanya beliau akan memastikan lebih ramai pegawai dan anggota bertugas, terutama pada hari penamaan calon dan pengundian.

Ugutan Ketua Polis Negara berkenaan tidak boleh diterima kerana selama ini polis diketahui telah bertindak secara diskriminasi dan pilih kasih dimana tindakan hanya dihalakan dan ditumpukan kepada pemimpin dan penyokong parti bukan-kerajaan sedangkan pengacau serta perosak dari kalangan UMNO BN tidak diambil tindakan oleh polis.

Polis sepatutnya menerima teguran dari Menteri di jabatan perdana Menteri, Tan Sri Koh Tsu Koon yang mengesyorkan polis supaya menggunakan kaedah merakam situasi sesuatu perhimpunan, demonstrasi atau tunjuk perasaan sebagai bukti sebelum bertindak menahan mana-mana individu yang terbabit.

Beliau berkata cadangan ini bagi mengelakkan tanggapan orang ramai mengenai sikap polis yang dilihat sebagai tidak adil dan berat sebelah serta mengambil tindakan menahan pihak tertentu sahaja.


"Polis mestilah konsisten dan adil kepada semua. Tidak sepatutnya memberi gambaran bahawa polis mengambil tindakan terhadap satu pihak dan tidak mengambil tindakan terhadap pihak yang lain.

"Kita mesti ada satu kaedah dan garis panduan yang dinampak oleh rakyat dan orang ramai sebagai adil dan konsisten," katanya.

"Jika demonstrasi secara aman, saya ingin mengesyorkan supaya polis jangan bertindak begitu cepat menahan mereka yang terlibat, sebaliknya nasihatkan supaya tidak meneruskan (demonstrasi) selepas mencapai matlamat mereka untuk kemukakan bantahan. "Tapi kalau tunjuk perasaan itu telah mencetuskan kekacauan dan menunjukkan kekerasan atau keganasan, maka selepas merakamkannya polis boleh bertindak untuk mencegah daripada insiden ini merebak.

"Ini termasuk juga sekiranya tunjuk perasaan itu menggunakan cara yang akan melukakan atau menghina perasaan orang lain yang berbabit dengan agama," katanya.

Beliau berkata demikian ekoran tindakan polis menahan 16 individu kerana mengadakan perhimpunan tanpa permit semalam selepas berarak dari pejabat Majlis Peguam ke Dataran Merdeka sambil membawa bunga ros dan beberapa kain rentang bagi memprotes perarakan kepala lembu di Shah Alam.

Sebaliknya, polis masih belum menahan mana-mana individu yang terlibat dalam demonstrasi sambil membawa kepala lembu di Shah Alam barubaru ini bagi membantah pembinaan kuil Hindu di Seksyen 23.

Seorang pemimpin Pakatan Rakyat menyelar kenyataan Musa yang berhasrat untuk menambahkan bilangan anggota polis untuk tujuan pilihanraya Bagan Pinang tidak lama lagi.

"Apa tujuan mengerahkan sebegitu ramai polis ke tempat berkenaan? Nak perang dengan rakyat atau apa? Bukan bilangan berapa ramai polis yang boleh menentukan keamanan tetapi sejauh mana profesyenalnya polis menjalankan tugas mereka. Jika masih lagi bertindak sebagai kuda tunggangan UMNO BN, selagi itulah polis tidak akan dihormati dan letaklah berjuta polis sekalipun, rakyat tidak akan takut dan tidak akan mematuhinya. Jika anda bertindak profesyenal, adil dan telus, sepuloh orang anggita polis memadai kerana rakyat akan membantu polis menjaga keselamatan dan kemananan negara," tegasnya.

sumber

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

4lower