.
`
refresh 4 new artikal
.

08 August 2009

Pelayaran Yang Belum Selesai /Sailing Again


Trip to Cakrawala_0133

(English version is after the Malay text)

Saya sudah membuat keputusan untuk kembali ke laut dalam bagi meneruskan misi moral dan menimbulkan kesedaran yang meluas dikalangan penduduk Kelantan dan rakyat Malaysia seluruhnya diatas hak tuntutan royalti Kelantan yang belum pernah dibayar oleh PETRONAS.

Pelayaran yang sedang saya rancang ini mungkin mengambil masa sehingga 15 hari tanpa henti lamanya bergantung kepada keadaan cuaca dan keupayaan kapal.

Saya berharap untuk belayar ke Pelantar Gas di Lawit dan Jerneh yang dikatakan didalam lingkungan 68 KM dari perairan Kelantan. Setrusnya meneruskan pelayaran ke Commercial Arrangement Area atau PM3, iaitu kawasan pertindihan tuntutan Malaysia Vietnam. Di situ saya berharap untuk melihat persiapan Pelantar Bunga Raya Alpha dan Pelantar Bunga Orkid.

Dari Blok PM3, saya ingin pula belayar ke kawasan Joint Development Area iaitu kawasan pertindihan tuntutan Malaysia Thailand. Saya ingin kembali ke Pelantar Cakrawala. Sewaktu pelayaran ke Cakrawala tempohari, saya melihat ada 6 sumber cahaya terang yang saya percayai adalah sebahagian daripada aktiviti eksploitasi gas di perairan tersebut. Dua dari sumber cahaya itu datang dari arah selatan Cakrawala. Satu dari arah Barat Cakrawala dan 3 lagi ialah dari Cakrawala sendiri dan 2 di belakang Cakrawala iaitu ke arah Timur.

5 daripada sumber cahaya itu saya dapat sahkan dengan peta sebagai Cakrawala, FSO Puteri Cakrawala, Bulan Alpha, Suriya Alpha dan Bumi Alpha. Salah satu yang berada di belakang Cakrawala tidak dapat saya pastikan.

Saya bercadang untuk juga mendapatkan kebenaran berlabuh disetiap pelantar bagi tujuan menyerahkan Bendera Negeri Kelantan kepada wakil operator setiap pelantar.

Saya akan menyerahkan kertas cadangan pelayaran ini kepada Kerajaan Negeri Kelantan di dalam masa terdekat.

Saya bersedia untuk membiayai sendiri setakat kemampuan saya berhubung kos-kos yang akan timbul dari pelayaran ini, selebihnya, saya akan terpaksa mengharap bantuan Kerajaan Negeri dan juga bantuan-bantuan peralatan, kemudahan dan kewangan daripada mana-mana pihak, termasuk pembaca yang sudi membantu untuk menjayakan misi ini.

Bagi mereka yang sudi menghulurkan apa bentuk sumbangan dan bantuan bolehlah hubungi saya di email azidiaziz@yahoo.com.

Saya berharap dapat belayar sebelum Ramadhan bermula.

ActivitiesWilayah Kelantan

Sailing Again

I have decided to return to the sea and expand the Petroleum Royalty Mission to all fixed platform offshore of Kelantan. By sailing to all those platforms offshore of Kelantan, I hope to shoulder symbolically the seriousness of our claim. I too hope this second mission will trigger more wide spread awareness among Malaysians on the issue.

I reckon this journey shall take me 15 non-stop days to complete depending on the weather and the capability of the boat.

I plan to begin the journey by sailing to 2 closes platform, which are Lawit and Jerneh, about 68 KM from Kelantan shore.

From there I plan to sail to the Commercial Arrangement Area or Block PM3, the superjacent waters claim by Malaysia and Vietnam. Here, I hope to sail by Bunga Raya Alpha and Bunga Orkid Alpha fixed platform.

Then I plan to return to the Joint Development Area. During last mission to Cakrawala, on the way there I saw six very bright lights above the waters. One off them is Cakrawala Complex. But there are two others behind Cakrawala and towards the East. One of it perhaps is the FSO, but I am not sure about the further one.

There is also one on the west site and this may or may not be, Bulan Alpha unmanned platform. Then there are two to the south with one is much further. Again, it may or may not be, Suriya Alpha and Bumi Alpha.

I hope to be allowed to harbour at those platform by the operator so I could hand over to each of them the Kelantan flag.

I am going to submit a paper to the State Government on the matter pretty soon.

I shall self-finance part of the expedition cost but am very sure it will cost me more than I can afford. For that I hope to have the backing from the state and also from various parties. Help may come not only for financing purposes but also in term of kinds, services and facilities.

If you wish to help finance the expedition or wish to propose any type of help, I can be reach at azidiaziz@yahoo.com.

My dream is to start sailing before Ramadan.

Trip to Cakrawala_0026

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

4lower