.
`
refresh 4 new artikal
.

28 August 2009

DAP Mahu Suruhanjaya Diraja Ditubuhkan Ganti Inkues


DAP mendesak sebuah Suruhanjaya Diraja ditubuhkan menggantikan prosiding inkues bagi menyiasat punca kematian Setiausaha Politik Exco Selangor, Teoh Beng Hock dengan lebih tepat.

Penasihat DAP, Lim Kit Siang pada sidang media semalam, kesal terhadap tindakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) dalam inkues berkenaan yang cuba memburukkan nama Beng Hock dan DAP.

“Alasan kematian Beng Hock akibat bunuh diri disebabkan tekanan daripada penyelewengan bernilai RM112 yang dilakukannya adalah tidak munasabah.

“Dokumen dan pendedahan SPRM tidak dapat membantu untuk menyiasat punca sebenar kematian Beng Hock, oleh itu Suruhanj:aya di Raja harus ditubuhkan bagi menggantikan inkues ini,” katanya, semalam.

Kelmarin, SPRM mendedahkan kandungan beberapa dokumen mengenai tuntutan tujuh syarikat bagi projek yang tidak dijalankan dan mendapat kelulusan Ean, manakala Beng Hock bertanggungjawab menyediakan borang berkaitan dan mengesahkan kerja.

:Kit Siang berkata, tindakan SPRM ini menyebabkan masyarakat hilang kepercayaan terhadap komitmen dan ketelusan maklumat yang diberikan oleh SPRM.

“Dokumen yang dinyatakan SPRM mengenai tuntutan yang dibuat Beng Hock memberi gambaran buruk mengenainya. Tindakan SPRM menyebabkan Beng Hock dianggap melakukan penyelewengan sedangkan projek itu masih dalam proses,” katanya.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

4lower