.
`
refresh 4 new artikal
.

25 July 2009

Suruhanjaya diRaja atau orang suruhan di raja?


Suruhanjaya DiRaja yang bakal ditubuhkan itu tidak seperti mereka yang bertanggungjawab menyiasat kes "Mata Lebam Anwar" dan "Pita Video Linggam" sebelum ini. Lihat apa yang berlaku, biarpun suruhanjaya telah ditubuhkan dan menyiasat kes tersebut, bahkan mereka sudah mengenalpasti punca sebenarnya.

Namun hingga ke hari ini, masih belum ada pihak yang didakwa dalam kes "Pita Video Linggam". Sedangkan pihak suruhanjaya telah mengeluarkan senarai beberapa nama mereka yang dipercayai terlibat secara langsung dalam percaturan menentukan kedudukan hakim-hakim dalam negara kita. Kenapa ini berlaku?.

Maknanya, suruhanjaya terbabit akhirnya menjadi "orang suruhan" pihak-pihak atasan yang tidak mahu kroni-kroni mereka didakwa atas kesalahan yang dilakukan.

Begitu juga dalam kes "Mata Lebam Anwar", tertuduh Ketua Polis Negara, hanya ditahan beberapa bulan di penjara kemudian dibebaskan kerana bersikap baik. Sebaliknya, individu yang memalsukan laporan perubatan kes "mata lebam" itu, sehingga kini belum ditangkap dan didakwa iaitu Peguam Negara Gani Patail dan Ketua Polis Negara, Musa Hassan.

Di mana keadilan mahu ditegakkan sebenarnya?. Malah, bila kes itu dibawa ke mahkamah mudah sahaja ia diputuskan oleh pihak terbabit bahawa kedua-dua tertuduh itu tidak bersalah. Sedangkan, ketika kes mata lebam Anwar digemparkan dulu mereka berdua sewenangnya mengatakan Anwar menumbuk matanya sendiri dan sebagainya. Apakah kita masih mahu percaya segala penipuan dan peyelewengan fakta ini berlaku di depan mata kita lagi agaknya?

source:pahang daily online

Orang kata kita perlu bersabar sehingga hasil siasatan oleh Suruhanjaya DiRaja dikeluarkan nanti. Namun melalui pengalaman-pengalaman lepas laporan-laporan Suruhanjaya DiRaja hanya menjadi akademik saja.

Mereka yang dikenalpasti terlibat oleh Surahanjaya DiRaja terus bermaharajalela,senyum ketawa........alasannya bukti tak cukup untuk diambil tindakan macam kisah si Lingam correct...correct....

Jadi, kisah Suruhanjaya baru ini mungkin menerima nasib yang sama,kerana pemain-pemainnya adalah orang yang sama dalam 1Malaysia kita........

Betul kata Ku Li bahawa meminggirkan saranan Suruhanjaya Diraja adalah seperti 'menghina Yang Di-Pertuan Agong'.

http://alditta.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

4lower