.
`
refresh 4 new artikal
.

24 July 2009

SISTERS IN ISLAM: SEBAT MELANGGAR HAK ASASI MANUSIA



[THE NUT GRAPH]- "SISTERS in Islam (SIS) urges the government to review whipping of women as a form of judicial punishment by the syariah courts. Whipping constitutes further discrimination against Muslim women in Malaysia and violates constitutional guarantees of equality and non-discrimination.

Only Pahang, Perlis and Kelantan provide whipping of women under their Syariah Criminal Offences Code.

Whipping of women under syariah criminal offences legislation also contradicts civil law where women are not punishable by whipping under Section 289 of the Criminal Procedure Code. Whipping of men, meanwhile, is limited by age.

Nor is whipping for consuming alcohol considered proportional to the gravity of the offence. There is no consensus among Muslim scholars on the range of crimes for which whipping is prescribed, nor on whether women should be whipped.

Whipping as a form of punishment also violates human rights principles, in particular the right to be free from cruel, inhuman and degrading treatment or punishment.

Many countries have already abolished the judicial punishment of whipping or corporal punishment as research has shown that it is not an effective deterrent, even to violent or sexual crimes. Research, since abolition of whipping, also show that [doing away with this form of punishment] did not result in an increase in the offences for which whipping was previously imposed.

Given that whipping does not lead to reform nor act as a deterrent, and that it constitutes a form of cruel and degrading treatment, it is unfortunate that many Muslim countries such as Malaysia, Indonesia, Iran, Afghanistan and Nigeria, have resorted to introducing whipping for more and more offences. They do so in the name of Islam or the mistaken belief that it acts as an effective deterrent.

SIS believes that Islam, as a religion of compassion, calls people to the way of God with wisdom, as expressed in Surah An-Nahl,16:125, "Invite all to the way of the Lord with wisdom and beautiful preaching, and reason with them in the ways that are best and most gracious."

The goal of Islamic authorities is to prevent crime in the first place, not to inflict severe punishment as a first resort. Promoting and protecting the human rights of the ummah, ensuring socio-economic justice, educating the ummah about God's teachings and laws in order that they become responsible for abiding by them out of faith, are prerequisites before any punishment can be implemented.

SIS therefore urges the government to conduct a review of severe forms of punishments which violate human rights principles, and where evidence shows that they fail to deter or to reform the offenders.

Dr Hamidah Marican
Executive director
Sisters in Islam"

JIKA ANDA MASIH TERTANYA-TANYA "MENGAPA PAS
MAHU PERTUBUHAN INI DIHARAMKAN?", MUNGKIN ARTIKEL DI ATAS DAPAT MEMBERIKAN SEDIKIT GAMBARAN.

BERKAITAN:

Hukum Minum Arak:

  • Ayat 67, surah al-Nahl:

    Firman Allah bermaksud: “Dan daripada buah tamar dan anggur, kamu jadikan daripadanya minuman haram dan rezeki yang baik, sesungguhnya pada yang demikian itu ada satu tanda bagi orang yang mahu menggunakan akalnya.”

    Ayat ini diturunkan ketika di Makkah di mana di dalam ayat itu Allah belum lagi menjelaskan pengharaman arak dan masih boleh diminum ketika itu.


  • Ayat 219, surah al-Baqarah:

    Firman Allah bermaksud: “Mereka bertanya kepadamu mengenai arak dan judi. Katakanlah pada kedua-duanya ada dosa yang amat besar dan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa kedua-duanya lebih besar daripada manfaatnya..."

    Ayat kedua ini menjelaskan perbezaan di antara baik dan buruk arak. Ia juga menjelaskan bahawa dosa arak adalah lebih besar daripada manfaatnya.


  • Ayat 43, surah an-Nisa':

    Firman Allah bermaksud: “Wahai orang yang beriman, janganlah kamu bersembahyang sedang kamu dalam keadaan mabuk sehingga kamu mengerti apa yang kamu ucapkan..."

    Ayat ketiga ini pula melarang umat Islam ketika itu meminum arak tatkala hampir waktu untuk bersolat. Perkara ini berlaku kerana imam sembahyang ketika itu dikatakan telah tersalah membaca ayat al-Quran kerana berada dalam keadaan mabuk. Maka turunlah ayat ketiga di atas.


  • Ayat 90, surah al-Maidah:

    Firman Allah bermaksud: “Wahai orang yang beriman sesungguhnya arak, judi, berhala dan bertenung nasib adalah perbuatan keji dan termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat kejayaan."

  • Ayat keempat ini mengharamkan arak secara sekali gus. Jumhur fuqaha mengharamkan arak disebabkan ia adalah najis dan memabukkan.

    Ayat ini adalah dalil yang putus mengenai pengharaman meminum arak.

    Ayat terdahulu walaupun dilihat sebagai mengharuskan penggunaan arak, namun seseorang Muslim hendaklah mengetahui ilmu al-Quran sebelum mengistinbat (mengeluarkan) hukum daripadanya.

    Al-Quran tidak boleh ditafsirkan mengikut logik akal semata-mata kerana banyak kaedah yang perlu dihayati di dalam kita mencapai sesuatu hukum.

    Mengkaji al-Quran memerlukan ilmu yang mendalam dalam bidang usul fiqh, kaedah fiqh dan sebagainya.

    Dengan hanya membaca terjemahan dan tafsir al-Quran yang diterjemahkan tidak dapat membantu sepenuhnya di dalam memahami kehendak al-Quran itu sendiri.

    Penguasaan bahasa Arab yang kuat juga dapat membantu memahami ayat al-Quran dalam erti kata sebenar. Bahasa al-Quran itu sebenarnya penuh dengan gaya bahasa yang tinggi dan seni yang amat menakjubkan.

    Sebenarnya dengan turunnya ayat yang keempat di atas, ayat yang terdahulu telah dimansuhkan dari segi hukumnya. Ini bermakna kesan hukum ayat terdahulu tidak boleh dipakai lagi kerana ia telah dimansuhkan oleh ayat yang keempat di atas.

    Pengharaman arak dibuat secara berperingkat ketika zaman Rasulullah SAW kerana masyarakat Arab ketika itu agak sukar meninggalkan arak yang sudah menjadi adat kebiasaan mereka.

    Sekiranya arak diharamkan secara sekali gus tentulah amat menyukarkan orang Arab menerima Islam ketika itu dan Islam tidak akan berkembang. Inilah kehebatan hukum hakam Islam yang mengambil kira faktor adat dan budaya sesuatu kaum itu.

    Namun, aplikasi hukuman berperingkat-peringkat seperti ini tidak boleh dibuat lagi ketika ini kerana hukum meminum arak ini telah diputuskan dengan turunnya ayat keempat itu.

    Sebagai perbandingan dengan undang-undang semasa, apabila sesuatu undang-undang itu dipinda, apakah kita boleh mengikut undang-undang yang lama atau undang-undang yang baru?

    Begitulah juga keadaannya di dalam isu pengharaman arak ini. Hukuman yang terkini ialah arak itu haram dan hukuman ini telah memansuhkan hukuman lain yang menyatakan arak itu ada sedikit manfaat dan sebagainya...." - Sumber di sini.


    Hukuman Bagi Peminum Arak:

    [PEGUAMSYARIE.ORG] - SUATU masa dulu kita pernah dikejutkan dengan berita tiga anak Melayu menjuarai serta menduduki tempat kedua dan ketiga pertandingan membancuh arak vodka, iaitu pertandingan Belvedere Bartender of the Year 2007 (Malaysia). Pertandingan itu turut dimeriahkan dengan kehadiran seorang artis Melayu.

    Awal Januari lalu, Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan menjatuhkan hukuman denda RM5,000 dan enam sebatan ke atas seorang lelaki dan seorang wanita yang mengaku bersalah meminum arak.

    Isnin lalu, mahkamah sama menjatuhkan hukuman sama terhadap seorang model pelancongan selepas mengaku salah meminum arak. Tertuduh didakwa meminum arak jenama Tiger Beer di sebuah pusat pelancongan di Kuantan kira-kira jam 11.40 malam, 11 Julai tahun lalu.

    Hukuman dijatuhkan hakim adalah hukuman maksimum mengikut Seksyen 136 Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982 dan dihukum mengikut Seksyen 4 Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (Pindaan) 1987, walaupun hukuman sebenarnya menurut pendapat fuqaha adalah lebih berat.

    Ulama fekah sependapat mengenai hukuman bagi orang minum arak ialah disebat. Cuma, mereka berbeza pendapat jumlah sebatan. Ada yang mengatakan 80 sebatan, iaitu menurut pendapat Imam Malik, Abu Hanifah dan satu riwayat daripada Imam Ahmad.

    Imam Syafie dan satu pendapat daripada Imam Ahmad pula mengatakan kadar hukumannya adalah 40 sebatan.

    Punca perselisihan pendapat ini kerana sungguhpun dalam al-Quran jelas mengenai pengharaman arak tetapi tidak ada ketetapan kadar atau had hukuman yang boleh dikenakan kepada peminum arak.

    Begitu juga hadis Nabi SAW dan riwayat sahabat. Ada kalanya Baginda menyebat pesalah hanya beberapa kali sebatan dan ada masa dengan banyak kali tetapi tidak melebihi 40 kali sebatan.

    Riwayat daripada Ibn Said al-Khudri dan Ali bahawa Nabi Muhammad menghukum orang yang minum arak sebanyak 40 sebatan. Ketika zaman Saidina Abu Bakar pula, peminum arak disebat 40 sebatan.

    Pada zaman Saidina Umar, beliau meminta nasihat daripada sahabat, lalu Abdul Rahman bin Auf berkata: “Seringan-ringan hudud ialah 80 kali sebat.” Kemudian Umar menetapkan hukuman sebanyak 80 sebatan dan sahabat setuju dengan Umar yang mengambil pendapat Abdul Rahman sebagai satu ijmak.

    Diriwayatkan daripada Husain bin al-Munzir, ketika Saidina Ali ditugaskan oleh Saidina Uthman untuk menghukum sebat ke atas al-Walid bin Uqbah, beliau berkata: “Rasulullah SAW menghukum sebanyak 40 sebatan begitu juga Saidina Abu Bakar tetapi Saidina Umar menghukum sebanyak 80 sebatan, semuanya adalah sunnah yang ini aku lebih sukai.”

    Menyorot sejarah, Islam mengharamkan meminum arak sejak 14 abad lalu. Realitinya, sebelum kedatangan Islam, orang Arab jahiliah adalah peminum arak tegar. Arak dianggap sejenis minuman yang memberikan keseronokan hidup.

    Bukan mudah bagi Nabi SAW menghapuskan resam budaya yang sudah berakar umbi dalam kehidupan masyarakat Arab jahiliah, seperti kata-kata isteri Baginda, Saidatina Aisyah yang diriwayatkan Imam Bukhari: “Jika al-Quran mula-mula memberitahu orang Arab supaya jangan meminum khamar (arak) dan tidak berjudi serta melakukan perzinaan, mereka akan berkata: Tidak, kami tidak akan patuh. Cerita kehidupan selepas mati, mengenai syurga dan tamannya yang indah bagi sesiapa yang patuh serta seksaan api neraka bagi yang ingkar hingga hati menjadi lembut, selepas itu diperintahkan berhenti daripada meminum khamar, melakukan perzinaan dan berjudi, maka mereka mematuhinya.”

    Oleh itu, arak tidak terus dilarang serta-merta. Ia mengambil tempoh tiga tahun untuk pengharaman arak secara keseluruhannya. Allah menurunkan ayat menerangkan bahawa arak yang diambil daripada buah kurma dan anggur adalah bukan daripada rezeki yang baik.

    Firman Allah yang bermaksud: “Dan daripada buah-buahan kurma dan anggur kamu jadikan daripada minuman yang memabukkan dan rezeki yang baik.”

    Mengenai keburukan arak, Allah berfirman yang bermaksud: “Mereka bertanya kamu (Muhammad) mengenai khamar dan judi, katakanlah bahawa pada kedua-duanya dosa yang besar dan bermanfaat kepada manusia tetapi dosa kedua-duanya itu lebih besar daripada manfaat.” ? (Surah al-Baqarah, ayat 219)

    Kajian saintifik dan ilmiah membuktikan bahawa keburukan arak adalah jauh lebih besar daripada kebaikannya. Arak bukan ubat tetapi sebagai perosak penyakit. Arak boleh merosakkan selaput lendir perut dan menjadi racun yang masuk meresap dengan cepat ke dalam bahagian tubuh manusia terutama jantung dan buah pinggang.

    Penyusun Ensiklopedia Islam, Profesor Muhammad Farid Wejdi menjelaskan: “Tidak pernah manusia menerima pukulan paling hebat seperti pukulan arak. Orang terkorban juga ramai disebabkan oleh arak. Jika dibanci orang sakit dalam hospital di seluruh dunia, nescaya yang paling ramai ialah penghidap penyakit gila dan penyakit urat saraf yang disebabkan arak. Orang yang menderita kesakitan urat saraf, kesakitan pundi makanan, kesakitan tali perut adalah disebabkan arak.”

    Bagi memastikan umat Islam dikawal dan dijauhi daripada arak, pihak berkuasa perlu memastikan pemberian lesen penjualan arak terkawal dan tidak membabitkan orang Islam secara langsung atau tidak langsung.

    Orang Islam sama sekali perlu dilarang bekerja di mana-mana kedai yang ada menjual arak. Menurut syarat pemegang lesen di bawah Seksyen 36 Akta Eksais 1976 (Akta 176), setiap pemegang lesen rumah awam, lesen rumah bir, lesen kedai runcit, atau lesen peniaga borong hendaklah tidak membenarkan pelanggannya meminum arak di kedainya.

    Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Rasulullah SAW melaknat mengenai arak, 10 golongan: yang memerahnya, minta diperahkannya, meminumnya, membawanya, minta dihantarnya, menuangkannya, menjualnya, makan harganya, membelinya, minta dibelikannya.” ? (Hadis riwayat Tarmidzi dan Ibn Majah)" - Musa Awang

    http://duniacacamarba.blogspot.com

    No comments:

    Post a Comment

    LinkWithin

    Blog Widget by LinkWithin

    4lower