.
`
refresh 4 new artikal
.

08 July 2009

MANEK URAI : Presiden PAS Membelakangkan Ahlinya?



Nak tulih ker idak. Aah, tulih jer ler.

Pening teman dengan kelaku TGHA ni. Presiden PAS yang tak gheti berpolitik. Presiden yang gagal menggunakan ruang dan peluang untuk menguatkan PAS dan PR. Presiden yang bukannya nyenangkan hati penyokong, tetapi menambahkan lagi keluh kesah pengundinya. Tak abih-abih nak bincang dengan UMNO. Nak bincang pasai politik dan ekonomi. Kalo sebelum ini bincang demi perpaduan Melayu melalui UG, ler ni nak bincang demi kepentingan rakyat pula.

Timbalan Presiden PAS udah soh. Udahler soh, macam tak laku pula di Manek Urai. Kesian. Tapi TGHA masih degil. Dulu presiden juga yang kata UG udah tutup buku. Sekarang masih sebut boleh bincang sekiranya boleh menguatkan PAS. Semalam kata berbincang demi rakyat. Hari ini pula kata berbincang kalo boleh nguatkan PAS. Udah terkolap agaknye lidah TGHA.

Cakap pun udah berbelit macam UMNO. Teman nak tanya Tuan Presiden, bukanker gagasan UG ala PAS telah dibincangkan dengan UMNO? Mestiler udah ada tepak sirehnya yer. Mestiler udah ada janji setianya. Apabila TGNA dan penyokong PR menolak UG dengan UMNO, baruler tergesa-gesa pimpinan PAS memutuskan hubungan dengan UMNO.

Rupa-rupa sohnya sekejap ajer. Mungkin telah ada janji besar antara presiden PAS dengan UMNO. Berdosa kalo presiden mungkir janji. Sebab ituler agaknya Ketua Dewan Pemuda PAS boleh duduk sebelah menyebelah dengan Naib Ketua Pemuda UMNO di lobi Parlimen. Pemuda PAS akan mengadakan Wacana Ilmu dengan UMNO. Lantaknyer ler. Lagipun ketua pemuda PAS tu baru lagi. Bior ler dia belajor dan tahu akan kesilapannya sendiri sebelum dia mampu memimpin PAS.

Tapi kalo TGHApun udah senada dengan pemudanya, teman tak tahuler nak kata apa lagi. PAS cuma nakkan undi daripada ahlinye jer. PAS tak harapkan lagi undi penyokong yang bukan ahli. Undi ahli PAS campur undi UMNO udah cukup untuk memenangkan PAS-UMNO.

Sepatutnya pada ketika ini TGHA senada dengan TGNA. Sepatutnya TGHA menambahkan lagi tekanan kepada PM Satu Malaysia yang takut berdebat dengan TGNA pasai dakwaan TGNA yang UMNO itu komunis dan sesat. Ini idak, TGNA jer yang beria-ia menyerang UMNO. TGHA pulak macam nyebelah UMNO. Kaborjer pada UMNO tu, debat any time, bincang-bincang tak mainler.

PAS Kelantan telah menyediakan isu royalti minyak di perairan Kelantan. Tetapi sayang isu yang besar ini tidak bersambut. Benak benar ker pimpinan PAS. Apakah pimpinan PAS hanya melihat isu ini dalam konteks Kelantan jer? Jadikanler isu ini untuk menguatkan PR di negeri-negeri lain. Pahamkan rakyat Kelantan dan negeri lain tentang isu royalti ini. Isu ini akan membuktikan betapa tak gunanya UMNO sehingga sanggup merompak menyamun harta Kelantan. Rakyat Kelantan miskin bukan kerana PAS. UMNOler punca utama kemiskinan rakyat Kelantan.Patutnya TGHAler yang lantang menyuarakan isu ini. Bukannya pasing pada naib-naib PAS jer.

Terus terang teman kata, teman tak respek dengan pimpinan nombor satu dan nombor dua PAS. Teman tak nampak PAS semakin kuat. Kualiti pimpinan PAS semakin mundur. Namun begitu kami rakyat takde pilihan. Kami terpaksa juga mengundi PAS selagi PAS dalam keluarga PR. Ini kerana kami rakyat marhaen udah getik bebenor dengan UMNO.

Kekadang teman terpikio, kaloler TGNA ditakdirkan takde, macam manaler agaknya rupa PAS? - Dango Mamamat

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

4lower