.
`
refresh 4 new artikal
.

07 July 2009

KES ANWAR - GENG SAIFUL BERKUMPUL, GENG ANWAR PUN IKUT


Kes Anwar : kumpul boleh… tapi bersedia kena tindakan jika cetus huru hara

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishamuddin Hussein mengingatkan Pemuda PKR mereka harus bersedia berdepan tindakan undang-undang jika gerakan membawa penyokong membanjiri Kompleks Mahkamah Jalan Duta ketika perbicaraan kes Datuk Seri Anwar Ibrahim mencetuskan huru hara. Sambil mengakui pihaknya ada menerima maklumat mengenai tindakan terdesak itu beliau berkata tiada masalah jika mereka mahu berkumpul atau berhimpun asalkan tidak menjejaskan proses mahkamah serta keselamatan.

Bagaimanapun, beliau berpendapat gerakan membawa ramai penyokong itu bertentangan dengan apa yang dilaungkan pembangkang yang kononnya mahu institusi kehakiman dan mahkamah dipertahankan. “Mereka sendiri kata nak pertahankan tetapi ganggu perjalanan mahkamah...Ini bukti apa yang mereka cakap, mereka tak lakukan,” katanya pada wartawan di Manek Urai Isnin ketika di mengulas usaha Pemuda PKR mengumpulkan kira-kira 5,000 orang di mahkamah ketika kes Ketua Pembangkang itu mula didengar, Rabu ini.

Ketua Pemuda PKR, Shamsul Iskandar Mohd Akin, Ahad melancarkan Gerakan Rakyat Tolak Konspirasi Jahat Terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim atau KEJAM. Menurut Hishamuddin, beliau sudah beri amaran tegas sebelum ini bahawa sesiapa sahaja melanggar undang-undang akan dikenakan tindakan. “Sesiapa yang didakwa bersalah, biarlah di hadapkan ke mahkamah untuk proses keadilan. Biar mahkamah tentukan...kita tiada sekatan. Biarlah kita akur pada proses sistem warisan (mahkamah) ini supaya ianya lancar,” tegasnya.-
Sumber:Agendadaily/6/7/2009

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

4lower