.
`
refresh 4 new artikal
.

27 July 2009

Era Najib Altantuya : UMNO Terpaksa Mainkan Semula Isu Kerajaan Perpaduan


Di dalam keadaan yang amat terdesak UMNO kini terpaksa memainkan isu kerajaan perpaduan yang telah dikuburkan.

Pertemuan Menteri Besar Kelantan, Datuk Hj Nik Aziz Nik Mat bersama Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mustapa Mohamed pada majlis prapelancaran program Kelantan Fiesta 2009 telah dijadikan titik tolak untuk UMNO mengambil kesempatan sekalipun yang dimaksudkan oleh TG Nik Aziz amat jauh berbeza dengan apa yang cuba disorak-soraikan oleh pemimpin UMNO.

Menurut TG Nik Aziz, PAS sedia menghulurkan tangan untuk berbaik-baik dan melupakan sengketa politik kerajaan negeri di bawah PAS dengan kerajaan pusat dalam usaha menjaga kepentingan rakyat dan perpaduan Islam.

Tiada sama sekali di dalam ucapan itu untuk mewujudkan persefahaman dengan parti UMNO kerana menurut TG Nik Aziz program berkenaan sepatutnya menjadi titik tolak untuk kedua-dua parti berkongsi anugerah Allah yang selama ini dibloloti oleh Kerajaan Pusat dengan mengkesampingkan kerajaan negeri.

"Bagaimanapun, ini adalah satu titik tolak bagi kedua-dua pihak (PAS dan Umno) dalam berkongsi anugerah Allah," katanya.

Nik Abdul Aziz juga berkata:"Saya dari gerakan Islam, tak musuh dengan individu, tak musuh dengan orang tertentu. Kita bermusuh dari segi ideologi, fahaman dan akidah sahaja."

Tiba-tiba Timbalan Presiden UMNO melompat keriangan dan Bernama melaporkan langkah awal yang akan diambil untuk mengadakan pertemuan serius dengan pemimpin PAS ke arah merapatkan hubungan kedua-dua parti itu akan dibincangkan pada mesyuarat Majlis Tertinggi Umno pada Jumaat ini.

Pemerhati politik melihat kenyataan Muhyiddin tersebut sebagai satu taktik manipulasi Muhyiddin terhadap sikap dan kenyataan TG Nik Aziz dan juga merupakan langkah UMNO BN yang kini telah terpukul dengan isu kemasukan bekas-bekas pemimpin mereka ke dalam Pakatan Rakyat.

Minggu lalu, bekas pemimpin MCA, DAtuk Dr Chua Jui Meng dan bekas pemimpin MIC, Datuk SS Subramaniam telah menyertai PKR.

Hal tersebut telah menyebabkan UMNO dan BN berada di dalam keadaan yang terlalu terdesak untuk memainkan apa saja isu bagi memulihkan nafasnya yang kian sesak.
~GB~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

4lower