.
`
refresh 4 new artikal
.

22 July 2009

Era Najib Altantuya : Tan Boon Hwa Fail Saman Terhadap SPRM


Ahli Majlis Perbandaran Kajang (MPKj), Tan Boon Wah, 39, memfailkan saman tersebut bagi mendapatkan pengisytiharan dan ganti rugi terhadap Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kerana mendakwa ditahan tanpa sebarang kuasa sah untuk disoal siasat, minggu lalu.

Tan mendakwa beliau disoal siasat SPRM dari jam 8.45 malam, 17 Julai lalu, sebelum dilepaskan keesokan harinya pada jam 1.35 petang.

Saman pemula itu difailkan pada jam 12.30 tengah hari di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-kuasa Khas) di sini, menerusi tetuan Karpal Singh & Co

Boon Wah, dalam saman pemula itu telah menamakan Datuk Seri Ahmad Said Hamdan iaitu Ketua Suruhanjaya SPRM, Mohammad Hassan Zulkifli selaku Penolong Penguasa SPRM Selangor dan SPRM masing-masing sebagai defendan pertama hingga ketiga.


Plaintif mendakwa sesiapa yang disiasat di bawah Seksyen 30(1)(a) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah 2009 (akta 694) hanya boleh direkodkan pernyataan sebagai saksi dalam waktu pejabat iaitu mulai pukul 8.30 pagi sehingga 5.30 petang setiap hari dan bukannya selepas tempoh yang ditetapkan.

Plaintif sehubungan itu memohon deklarasi bahawa defendan telah bertindak bertentangan dengan proviso di bawah Seskyen 30(3)(a) akta tersebut.

Selain itu, plaintif turut menuntut ganti rugi (termasuk teladan dan teruk) ekoran dakwaan penahanan salah, faedah atas jumlah penghakiman, ganti rugi, kos dan perintah lanjutan serta relif yang difikirkan munasabah oleh mahkamah.
~GB~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

4lower