.
`
refresh 4 new artikal
.

29 July 2009

Era Najib Altantuya : Prosidur Inkues Gila Dari Pihak Yang Gila!


Banyak pihak hari ini menyelar perjalanan Inkues terhadap kematian Teoh Beng Hock yang bermula pagi tadi yang disifatkan sebagai inkues gopoh yang tidak memenuhi syarat sebagai sebuah inkues.

Ia menampakkan kegopohan pihak tertentu kononnya untuk menunjukkan ketelusan dan keadilan, walhal yang sebenarnya sengaja dilakukan demikian untuk tidak memboleh peguambela kepada mendiang melakukan persiapan lengkap bagi menghadapi inkues berkenaan.

Pertama kabinet belum memutuskan sama ada untuk memberi kuasa tambahan kepada Suruhanjaya Siasatan DiRaja bagi menyiasat punca kematian mendiang ataupun tidak. Jika sudah diketahui kabinet belum memutuskannya, mengapa inkues dilakukan tergesa-gesa lantaran inkues itu menjadi sesuatu yang tidak perlu dan tidak bermakna jika kabinet memutuskan untuk memperluaskan terma rujukan suruhanjaya itu bagi menjalankan siasatan yang lebih terperinci atas kematian Beng Hock.

Kedua, majistret perlu memberi pemakluman kepada ahli dan waris si mati mengenai tarikh, waktu dan tempat inkues diadakan - dengan memberi notis dalam tempoh minimum dua minggu dan Gobind memberitahu mahkamah pihaknya juga tidak menerima sebarang notis berhubung inkues yang diadakan hari ini.

Ketiga, dokumen-dokumen yang diperlukan hanya diserahkan oleh pihak pendakwaan hari ini termasuk laporan DNA, bedah siasat dan forensik Teoh, gambar-gambar tempat kejadian dan gambar rakaman kamera video litar tertutup (CCTV) dan hari ini juga inkues dijalankan!

Kesemua fakta diatas menjelaskan bahawa pejabat Peguam Negara yang mengaturkan inkues yang berlansung pada hari ini mempunyai agendanya yang tertentu bagi tujuan yang hanya mereka sahaja tahu.

Sementara itu, walaupun bertemu dan mendengar janji Perdana Menerteri , Keluarga mendiang Teoh Beng Hock tetap dengan pendirian suruhanjaya diraja mesti menyiasat punca kematian mendiang Beng hock..

Keluarga mendiang Beng Hock mengadaklan pertemunan dengan Datuk Seri Najib Razaksemalam.Dan hari ini mereka menghadiri inkues yang diarah kerajaan pusat menyiasat punca kematian Beng hock.

Namun semua itu tidak mengubahkan pendirian keluarga seperti yang disuarakan adik mendiang Beng Hock, Lee Lan.

“Kami menghargai kesudian Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menemui kami semalam dan menerangkan mengenai penubuhan Suruhanjaya Diraja itu tetapi kami tetap dengan pendirian kami bahawa kami inginkan Suruhanjaya Diraja yang lebih meluas dan komprehensif,".

Penasihat DAP, Lim Kit Siang turut mengulas.

“Saya meminta Perdana Menteri, Peguam Negara dan Kabinet menghormati kehendak keluarga mendiang dengan membatalkan prosideng inkues dan menubuhkan suruhanjaya diraja bagi menyiasat punca kematian Teoh," .

Sementara itu, inkues Teoh Beng Hock ditangguhkan hingga 5 Oogos suapaya peguam Gobind Singh Deo, mewakli keluarga mendiang Beng Hock serta peguam Malik Imtiaz Sarwar bagi pihak kerajaan Selangor dan wakil Majlis Peguam meneliti dokumen bersabit kes berkenaan.

Ia termasuk gambar tempat kejadian, rakaman kamera video litar tertutup (CCTV) laporan bedah siasat, dan laporan kimia.

“Mahkamah telah membenarkan penangguhan selama satu minggu untuk pihak kami berpeluang untuk mengkaji semua dokumen yang di hantar dan diserahkan kepada kami pagi td.

“Kami akan buat apa yang perlu dalam masa dua ke tiga hari dan hita harapkan bahawa minggu depan dapat diteruskan perbicaaan kes.

“Kami difahamkan pihak polis dalam proses membuat badingan DNA oleh kerana siasatan menunjukkan bahawa dikenalpasti terdapat DNA seseorang pada tubuh Teoh Beng Hock. Ini amat penting kepada kami dan diharapkan bahawa laporan ini dapat disiapkan dan diserahkan kepada pihak kami dalam masa seminggu ini.~GB~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

4lower