.
`
refresh 4 new artikal
.

20 July 2009

Era Najib Altantuya : Akhbar Filipina - Konspirasi Politik UMNO-SPRM Untuk Jatuhkan PR




Teoh Beng Hock telah "dikasari dan diugut" oleh pegawai penyiasat SPRM dalam sesi soal siasat yang berlanjutan sehingga 10 jam sebelum beliau dijumpai mati, sebuah akhbar Filipina melaporkan dengan memetik sumber-sumber yang rapat dengan SPRM.

Menurut laporan Philippine Inquirer, soal-siasat ke atas Beng Hock adalah sebahagian daripada konspirasi politik untuk menjatuhkan pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat atas tuduhan kononnya mereka menyalahgunakan dana.

"Apabila beliau (Teoh) enggan berbuat demikian (bekerjasama), pegawai-pegawai berkenaan mengheretnya ke tingkap di bangunan 14 tingkat berkenaan dan mengugut akan mencampak beliau keluar," kata sumber berkenaan yang tidak diberi kebenaran untuk bercakap kepada media.

Beng Huat sepatutnya dijadualkan akan berkahwin pada hari mayatnya ditemui.
Tunang beliau sedang mengandung anak pertama mereka dan berikrar akan memelihara bayi terbabit sebagai simbol kasih sayangnya terhadap Beng Huat.

Pegawai-pegawai SPRM pula mendakwa Teoh bukanlah suspek tetapi enggan menjawab soalan mengapa beliau disoalsiasat bermula dari lewat petang hingga awal pagi keesokannya dan mengapa peguamnya tidak dibenarkan turut serta.

Menurut akhbar itu, seorang lagi ahli pembangkang Tan Boon Hwa memberi keterangan beliau dikenakan tekanan mental dan fizikal ketika disoal-siasat oleh SPRM bersama-sama Beng Hock, tetapi di bilik berasingan.

Boon Hwa dipaksa berdiri selama empat jam oleh pegawai SPRM yang mengugut akan mencederakannya.

"Mereka berulangkali memanggil saya Cina bodoh. Mereka berkata jika saya tidak "bercakap benar", isteri saya akan diculik dan tiada siapa yang akan menjaga anak-anak saya, namun saya enggan mengalah," kata Tan lagi.

Ramon Navaratham, penasihat kepada SPRM mengakui bahawa "tiada manusia biasa boleh manahan taktik soal-siasat SPRM yang menggunakan taktik tekanan mental dan fizikal" dan menggesa agensi itu mengkaji semula prosedur siasatannya.

"Kematian Teoh adalah satu tragedi dan tidak sepatutnya berlaku," katanya lagi.

Kerajaan BN di bawah pimpinan UMNO berjanji akan menjalankan siasatan menyeluruh terhadap kematian Teoh, namun segelintir sahaja yang mempercayai jaminan tersebut.

Ahli Parlimen DAP, Liew Chin Tong, berkata kematian Teoh mendedahkan "elemen jahat kerajaan BN pimpinan Umno".

"Dalam cubaan (BN) untuk mengaitkan wakil rakyat pembangkang dengan rasuah supaya ini akan membuka jalan kepada satu lagi rampasan kuasa, SPRM sudah mula membunuh generasi muda kita.

"Kini, menjadi tanggungjawab kita untuk memastikan Malaysia bebas daripada pemerintahan kejam BN dan keadilan ditegakkan di negara kita yang tercinta,"
tambahnya lagi.gb

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

4lower