.
`
refresh 4 new artikal
.

30 July 2009

DEMO - TAK PAYAH TUNGGU JAM 5, KATA GMI



PETALING JAYA - Majlis Gabungan NGO Pembela Negara (Magaran) dan Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) tetap dengan pendirian untuk mengadakan himpunan masing-masing - pro dan anti-ISA - Sabtu ini walaupun polis memberi amaran keras agar membatalkannya. Penasihat Undang-undang Magaran, Mohd Khairul Abdul Aziz berkata, pihaknya akan tetap meneruskan perhimpunan pada Sabtu ini dan bersedia menerima sebarang tindakan termasuk ditahan polis. "Kami akan teruskan juga hasrat mahu mengadakan perhimpunan pada Sabtu ini, kami tak kisah walaupun akan ditahan pihak polis. "Demi mahu tegakkan pendirian agar ISA terus dikekalkan, kami sanggup teruskan misi kami ini," katanya. Kelmarin, Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Wira Muhammad Sabtu Osman berkata, kedua-dua perhimpunan itu yang masing-masing membantah dan menyokong ISA merupakan perhimpunan haram kerana pihak polis tidak mengeluarkan sebarang permit untuk tujuan itu atas sebab keselamatan dan ketenteraman awam.

Malah beliau turut memberi amaran kepada orang ramai agar tidak menyertai perhimpunan itu kerana boleh dikenakan tindakan di bawah Seksyen 27 (5) Akta Polis 1967 dan Seksyen 141 Kanun Keseksaan. Bagaimanapun Mohd Khairul berkata pendirian mereka itu bergantung kepada GMI kerana jika pihak berkenaan membatalkan hasrat untuk berhimpun, mereka juga akan mengambil langkah yang sama. "Buat masa ini kita akan teruskan juga apa yang telah dirancang, tapi jika GMI batalkan niat mereka, kita juga akan batalkan...ia bergantung kepada mereka. "Kita beri mereka tempoh sehingga pukul 5 petang esok untuk nyatakan pendirian mereka, kalau mereka tarik diri, kita sedia tarik diri," katanya. Sementara itu Timbalan Pengarah Sekretariat Himpunan Mansuh ISA, Kamaruzaman Mohamad berkata, mereka akan teruskan juga perancangan untuk mengadakan perhimpunan bagi membantah penggunaan ISA. Beliau berkata perhimpunan yang bakal diadakan tersebut merupakan kemuncak kepada bantahan mereka sebelum ini mengenai akta berkenaan. "Kita akan teruskan juga, perhimpunan ini telah kita rancang begitu lama. "Malah ini adalah kemuncak kepada apa yang kita bantah sebelum ini kerana kita sudah menggunakan pelbagai cara termasuk menghantar memorandum, dialog, referendum dan mengumpul tandatangan rakyat yang membantah penggunaan ISA."Pelbagai kaedah diplomasi telah kita gunakan, jadi inilah kemuncaknya," katanya.

Beliau berkata, walaupun GMI tidak mendapat permit daripada pihak polis, namun beliau yakin perhimpuan berkenaan tidak akan mencetuskan masalah kerana ia adalah perhimpunan aman. "Kita minta polis hormati hak kita untuk berhimpun secara aman, malah kita kita minta polis membantu kita mengawal keadaan lalulintas agar perhimpunan itu nanti berjalan dengan aman dan teratur," katanya. Mengenai permintaan Magaran yang memberi tempoh kepada GMI sehingga pukul 5 petang esok bagi membuat pendirian sama untuk membatalkan atau meneruskan misi mereka, Kamaruzaman berkata keputusan GMI adalah muktamad. "Kita tegas dengan pendirian kita sebelum ini, Magaran tak perlu tunggu hingga pukul 5 petang esok kerana sekarang juga saya ingin tegaskan kami tetap akan teruskan. "Jadi kita minta mereka hormati hak kita untuk berhimpun sepertimana kami menghormati hak mereka untuk mengadakan perhimpunan," katanya.

[Maklumat diterima, sekatan demi sekatan telah diadakan oleh pihak polis bagi menggagalkan perhimpunan terbesar rakyat selepas BERSIH ini]

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

4lower