.
`
refresh 4 new artikal
.

05 June 2009

Ustadz Hadi Puji Langkah Erdogan dan Ahmedinejad Protes Kuasa Besar

Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang memuji sikap dan tindakan protes yang ditunjukkan oleh Perdana Menteri Turki, Rejab Tayyeb Erdogan dan Presiden Iran, Mahmood Ahmadinejad terhadap tindakan kuasa-kuasa besar yang menindas umat Islam.

"Keadaan ini semakin menekan dengan tindakan badan-badan antarabangsa seperti Kesatuan Eropah (EU), dan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) yang kesemuanya membisu seribu bahasa, dan tidak malu menggunakan kuasa veto untuk melindungi jenayah perang yang dilakukan oleh tentera Zionis ini," ujar Ustaz Hadi ketika menyampai ucapan dasar di Muktamar kali 55 di hadapan perwakilan dan pemerhati di Stadium Malawati, Shah Alam.

"Islam mengharamkan penganutnya tunduk kepada tindakan yang tidak bermaruah ini. Sehubungan dengan itu, kita mengalu-ngalukan tindakan protes yang ditunjukkan oleh Perdana Menteri Turki Rejab Tayyeb Erdogan di Persidangan Davos dan Presiden Iran Mahmood Ahmadinejad di Geneva," tambahnya

"Umat Islam seharusnya merasa malu dengan keprihatinan yang ditunjukkan oleh negara-negara di Amerika Latin yang bersimpati terhadap umat Isla," tegas beliau.

Antara peranan yang telah diambil oleh PAS dan Pakatan Rakyat ialah mendesak sidang khas parlimen bagi membela Palestin. Bukan itu sahaja, malah keputusan Pas yang disepakati dengan komponen pimpinan Pakatan Rakyat yang lain mendesak supaya Zionis diheret ke mahkamah antarabangsa.

"Orang ramai semakin sedar akan isu ini, bahkan sumbangan semakin banyak diterima, desakan bertubi-tubi Pas dan Pakatan Rakyat ternyata mampu mencetuskan kesedaran kepada rakyat," ujarnya.

Sehubungan dengan itu, PAS turut yang telah lama dan konsisten melahirkan sokongan padu kepada Hamas menjamin isu Palestin akan kekal menjadi isu dan agenda terpenting di peringkat antarabangsa.

~kelab Greeboc~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

4lower