.
`
refresh 4 new artikal
.

08 June 2009

Usaha lantik Mat Sabu pesuruhjaya PAS WP

Beberapa kawasan PAS di Wilayah Persekutuan (WP) sedang berusaha untuk memujuk pucuk pimpinan PAS supaya melantik bekas naib presiden, Mohamad Sabu sebagai pesuruhjaya PAS WP.

Penyokong Mohamad di wilayah berkata, pelantikan beliau akan memperkuatkan lagi kedudukan PAS WP dalam membuat persiapan untuk menghadapi pilihanraya umum akan datang.

"Ia juga akan menjadi kedudukan PAS wilayah lebih dominan, selaras dengan slogannya untuk menguasai ibukota," kata seorang penyokong Mohamad hari ini.

mohamad sabu 040908 03Beliau yang tidak mahunya disebut berkata, usaha untuk memujuk kepimpinan PAS untuk melantik Mohamad menerajui WP dibuat berasaskan kepada sokongan bukan Islam dan NGO kepada bekas naib presiden PAS itu.

Mohamad dan seorang lagi naib presiden, Husam Musa, tewas dalam percubaannya untuk merebut jawatan timbalan presiden PAS dalam muktamar parti itu hujung minggu lalu.

Dalam pertandingan tersebut, Nasharuddin Mat Isa berjaya mengekalkan jawatan tersebut. Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengekalkan jawatan presiden tanpa bertanding.

"Sebagai seorang yang diketahui tegasnya, maka kami berharap tuntutan kami untuk mendapat kerusi tambahan di WP dalam pilihanraya umum akan datang, akan berhasil," tambahnya.

"Kalau ada Mohamad, mereka (PKR) akan lebih segan...," katanya.

Ketika berbahas dalam muktamar PAS Sabtu lalu, timbalan pesuruhjaya PAS WP, Nazir Zakaria mendesak kepimpinan PAS supaya berbincang dengan PKR bagi mendapatkan dua lagi kerusi tambahan - menjadi empat kerusi Parlimen di negeri itu - dalam pilihanraya umum yang akan datang.

Dalam pilihanraya umum lalu, PAS bertanding di dua kawasan Parlimen - Titiwangsa dan Putrajaya. Di Titiwangsa, Calon PAS Dr Lo' Lo' Ghazali menang dengan majoriti 1,972 undi.

Bagaimanapun, calonnya Mohammad Nor Mohamad tewas di kerusi Putrajaya dengan majoriti 2,734.

Kali ini PAS WP menuntut kerusi Parlimen Bandar Tun Razak dan Lembah Pantai kerana mendakwa mereka mempunyai kekuatan sokongan di kawasan tersebut dalam pilihanraya umum ke-13 nanti.

Wilayah Persekutuan mempunyai 13 kerusi Parlimen, termasuk Labuan. Dalam pilihanraya lalu, DAP bertanding di lima kerusi - Kepong, Segambut, Bukit Bintang, Seputeh, Cheras - dan menang kesemuanya.

Manakala PKR pula bertanding di lima kerusi - Batu, Wangsa Maju, Setiawangsa, Lembah Pantai dan Bandar Tun Razak - dan hanya kalah dikerusi Setiawangsa.
~malaysiakini~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

4lower