.
`
refresh 4 new artikal
.

10 June 2009

RAKYAT TOLAK KERAJAAN PERPADUAN

Setiausaha PAS Kawasan Bukit Katil, Ramli Dalip menyatakan kekesalan dengan laporan sebuah media arus perdana Rabu lalu yang melaporkan bahawa Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam ucapan dasar pada Muktamar Tahunan Ke-55 di Stadium Malawati, Shah Alam baru-baru ini telah mempertahankan ideanya mengenai pembentukan kerajaan perpaduan yang disifatkan mampu menyelesaikan masalah negara.

Laporan tersebut dimuatkan dimuka depan akhbar berkenaan. Ramli berkata setahu beliau idea penubuhan kerajaan perpaduan tidak langsung disentuh oleh Presiden PAS sebaliknya ucapan dasar tersebut dengan jelas menggariskan supaya Pakatan Rakyat di perkukuh dan diperkemaskan.
"Ternyata akhbar arus perdana tersebut mempunyai niat jahat untuk melaga-lagakan pemimpin dan ahli PAS serta juga cuba mengeruhkan perpaduan di dalam PR".
"Akhabr ini memang tidak bertanggungjawab dan cuba mencari peluang untuk mengelirukan rakyat dengan berita-berita yang tidak benar dan berunsur fitnah" kata Ramli.
Sementara itu rata-rata ahli-ahli PAS di negeri ini menolak gagasan kerajaan perpaduan yang diwar-warkan oleh media arus perdana sejak sebelum muktamar sehingga sekarang. Seorang pesara Haji Yassim Musa, 56 dari Paya Dalam menyatakan kekesalan beliau dengan isu ini kerana ianya ternyata menyebabkan rakyat dan terkeliru.
"Sekali nak kuatkan PR sekali dan bentuk kerajaan perpaduan mana satu yang betul ini"
"Beliau mengharapkan pimpinan PAS bertegas dalam hal ini supaya semuanya 'clear' dan tidak ada syak wasangka di kalangan ahli-ahli PAS dan parti komponen PR". kata beliau.

Seorang peniaga Amat Alang, 41 dari Batu Berendam menggesa pimpinan PAS supaya berhenti dari bercakap soal kerajaan perpaduan kerana majoriti rakyat dari pelbagai kaum sebenarnya tidak suka dengan idea ini kerana bagi mereka Umno/BN memang tidak layak dibuat kawan dengan 'track record' yang amat buruk.
"Mana mungkin kita ingin bergabung dengan sebuah parti yang jelas rasuah, zalim dan penipu dan sebagainya. Rakyat sudah serik dan muak dengan Umno, BN, takkan PAS nak berbaik dan bergabung pula dengan Umno dan BN"
"Rata-rata kawan saya tidak bersetuju dengan idea ini, malah orang Umno sendiri ramai yang tidak bersetuju kerana mereka bimbang Umno akan berpecah dengan kemasukan PAS dalam Umno atau BN" kata Amat serius.
Sementara itu Iskandar Abu Bakar, 23 dari Peringgit bertegas tidak bersetuju dengan idea ini kerana ianya jelas bertentang dengan ketetapan Muktamar PAS kali ke 54 di Ipoh tahun lalu.
"Malah Mursyidul Am PAS, Tok Guru Nik Aziz sendiri menyatakan idea ini adalah karut dan marut. Tok Guru sendiri mengalami penderitaan yang perit selepas PAS ditendang keluar dari BN pada tahun 1977 sehingga kerajaan PAS di Kelantan tumbang atas angkara Umno".
"Kalau Mursyidul Am pun tak setuju takkan kita ahli bawahan tidak mahu wala' dan taat kepada Tok Guru" kata Iskandar.
Jauhar Dawi 34 (gambar) dari Sungai Putat pula mengharapkan isu ini terus dipadamkan dan jangan diungkit-ungkit lagi oleh pimpinan PAS.
"Kalau kita dah tahu isu ini mengelirukan rakyat dan menimbulkan rasa tidak puashati di kalangan pemimpin PR buat apa kita nak ungkit-ungkit lagi, kalau diungkit lagi maknanya mereka sengaja menempah masalah".
~http://mutaligat.blogspot.com~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

4lower