.
`
refresh 4 new artikal
.

19 June 2009

PAS UMNO : Pemuda PAS Tak Sokong Mursyidul Am PAS?

Tatkala Dewan Muslimat PAS Pusat dan 10 Orang Ahli Parlimen PAS menyatakan pendirian tegas mereka terhadap penolakan kerajaan perpaduan dan sekali gus memberi mandat kepada mursyidul am untuk menangani isu tersebut yang sedang menggelegak dalam parti kini, Dewan Pemuda PAS mengambil sikap berdiam diri.

Langkah yang diambil oleh Dewan Pemuda PAS Pusat di bawah pimpinan Ust Nasrudin Hassan Tantawi boleh difahami apabila kita sedia maklum hampir 80% dari ahli jawatankuasa yang menang di dalam pemilihan baru-baru ini adalah terdiri dari kumpulan pro-UG.

Justeru itu mereka merasakan adalah wajar untuk mereka sekadar berdiam diri dan tidak perlu untuk menyokong kepimpinan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang telah menentang gagasan Kerajaan Perpaduan sejak awal lagi.

Pendirian yang di ambil oleh Dewan Pemuda yang beridri teguh mempertahankan gagasan Kerajaan Perpaduan yang dibawa oleh Presiden PAS, Haji Abdul Hadi Awang jelas menunjukkan sikap Pemuda yang enggan menerima penjelasan dari dari beberapa pimpinan tertinggi PAS yang lain bahawa idea Kerajaan Perpaduan itu tidak pernah dibincang dan diputuskan di dalam majlis Syura malah oleh jawatankuasa tertinggi PAS sekalipun.

Semalam Dewan Muslimat PAS Pusat dan Ahli Parlimen Muslimat PAS telah sebulat suara menolak sebarang kerjasama politik dengan Umno dan Barisan Nasional.

Sebaliknya sayap parti PAS itu membuat ketetapan mahu PAS bersama Parti Keadilan Rakyat (KeADILan) dan DAP di dalam gagasan Pakatan Rakyat.

Penegasan tersebut kata, Ahli Parlimen Kota Raja, Dr Mariah Mahamud dibuat sebagaimana keputusan muktamar PAS ke-55 pada 5 hingga 7 Jun yang lalu yang sebulat suara mahu PAS bersama Pakatan Rakat.

Beliau yang bercakap dalam satu sidang media di Lobi Parlimen berkata, mereka faham dengan kecelaruan yang berlaku di kalangan ahli-ahli akar Umno serta pimpinan peringkat bawah serta di kalangan penyokong dan pengundi PAS.

"Kami menyeru supaya ahli-ahli PAS, Kelab Penyokong PAS dan penyokong PAS bertenang dan tidak cemas dengan usaha-usaha pihak tertentu untuk memecah belah Pakatan Rakyat dan perpaduan dalam PAS," katanya yang turut ditemani, Ahli Parlimen Titiwangsa, Dr Lo' Lo' Ghazali, Ahli Perlimen Rantau Panjang yang juga Timbalan Ketua Muslimat PAS, Siti Zailah Mohd Yusuf dan Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Aiman Athirah Al-Jundi.

Semalam 10 orang ahli Parlimen PAS telah mengisytiharkan beramai-ramai penolakan kerajaan perpaduan dan sekali gus memberi mandat kepada mursyidul am untuk menangani isu tersebut yang sedang menggelegak dalam parti itu.

Dalam kenyataan ringkas tiga perenggan, mereka sebulat suara menegaskan bahawa idea kerajaan perpaduan seperti disarankan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang "tidak pernah merupakan agenda PAS."

Daripada bancian-bancian yang ada di dalam blog-bog dan portal, dianggarkan 80% ahli PAS menyokong tindakan tegas Mursyidul Am PAS bagi membendung perpecahan di dalam parti serta menentang gagasan Kerajaan Perpaduan yang dibawa oleh Haji Abd Hadi

~GB~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

4lower