.
`
refresh 4 new artikal
.

08 June 2009

Antara PAS dan ‘Sisters In Islam’

Apabila Muktamar PAS Ke 55 yang berakhir semalam membuat ketetapan menggesa kerajaan mengharamkan Sisters in Islam (SIS) jika terbukti bertentangan dengan syariat Islam dan membuat pemulihan ke atas ahli-ahlinya, kumpulan tersebut melenting dan membalas dengan kenyataan yang amat keras.

Pengurus Program kumpulan itu, Norhayati Karpawi, menghamburkan tuduhan keras dengan mengatakan PAS merupakan sebuah parti politik yang autokratik dan hipokrit dalam perjuagannya.


“PAS bersifat autokratik dan tidak mendokong prinsip demokrasi yang dilaung-laungkannya selama ini

“Hal ini jelas bertetangan dengan prinsip kebebasan berpersatuan dan kebebasan bersuara yang diamalkan dalam kerajaan Pakatan Rakyat,” katanya yang dirakam mStar..

‘Sister In Islam’ sebagaimana namanya tidak pernah berdaftar dengan kerajaan Malaysia sebagai sebuah persatuan. Oleh yang demikian ia hanya layak dipanggil sebuah kumpulan sahaja, bukannya pertubuhan.

Menurut maklumat yang dipaparkan dalam laman web kumpulan tersebut, kumpulan itu mula ditubuhkan pada tahun 1988, namun hanya didaftarkan pada tahun 1993.

Setelah lima tahun bergerak secara ‘haram’ kumpulan itu telah secara terang melanggar undang-undang kerana mendaftar satu ‘pertubuhan’ sebagai sebuah syarikat dengan nama SIS Forum (Malaysia) Berhad.

Siapa Di belakang Kumpulan Itu?

Kumpulan tersebut tidak pernah mendedahkan organisasi mereka sebenarnya, meskipun melalui laman rasminya, tidak dinyatakan apakah bentuk organisasi kumpulan itu.

Namun menurut sumber, dalam Sisters In Islam, ahlinya adalah terdiri dari Marina anak mantan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir. Begitu juga Nori isteri Khairy, anak Tun Abdullah Badawi dan dikhabarkan ia turut dianggotai oleh para isteri serta keluarga menteri.

Namun yang paling dikenali adalah Zainah Anwar yang dikatakan pernah menjadi Pengarah Eksekutif bagi kumpulan ini.

Zainah dilaporkan tidak pernah mendapat pendidikan Islam secara formal. Beliau pernah menuntut di Fletcher School of Law and Diplomacy, Tufts University, Boston University dan Institut Teknologi MARA .

Beliau pernah berkhidmat sebagai wartawan di New Straits Times dan seangkatan dengan bekas Ahli Parlimen Ruhanie Ahmad semasa bertugas menjadi kumpulan wartawan khusus membuat liputan kepada bekas Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Musa Hitam.

Yang paling memeranjatkan, beliau adalah anak perempuan kepada Tan Sri Anwar Malik, orang yang telah memberikan nama kepada United Malays National Organisation atau UMNO, dulunya disebut sebagai United Malays Organisation.

Namun, sekiranya fakta yang disampaikan tdak silap, Kumpulan yang dinamakan ‘Sister In Islam’ ini telah diasaskan bersama oleh Aminah Wadud bekas pensyarah Universiti Islam Antarabangsa yang kontroversi kerana menjadi perempuan pertama yang menjadi imam untuk solat Jumaat.

Kontroversi

Selain PAS yang membuat ketetapan meminta kerajaan menyiasat kedudukan kumpualan ini, ahli-ahli UMNO dalam perhimpunan Agongnya pada 2006 pernah mengungkit tentang kumpulan ini yang dikatakan mencabar dan menghina undang-undang Syariah.

Individu yang sama, Norhayati Karpawi menghentam pemimpin UMNO di Perhimpunan Agung UMNO 2006 yang dituduh beliau sengaja mengapi-apikan sentimen dengan niat buruk terhadap kumpulan itu.

Selain UMNO, Persatuan Ulama’ Malaysia cawangan Pulau Pinang (PUMPP) pernah menyelar sekeras-kerasnya program ‘Musawah’ iaitu Global Movement for Equality and Justice in the Muslim Family anjuran kumpulan ini.

PUMPP menyifatkan kumpulan ‘sisters in Islam’ sebagai pendukung kuat fahaman sesat Islam Liberal di Malaysia dan program pertemuan Musawah dilihat berhasrat mempertikaikan pelbagai prinsip-prinsip Islam khususnya dalam hukum syariah berkaitan wanita dan kekeluargaan sebagaimana yang dipersetujui dan diterima oleh kesepakatan ulamak muktabar.

Mufti Perak, Harussani Zakaria dalam satu ceramahnya pernah menyifatkan mereka ini (sisters in islam) telah terkeluar Islam kerana mempertahankan Islam liberal yang mengatakan A-Quran sudah ketinggalan zaman.

Kumpulan ini adalah dalam jaringan Islam Liberal bersama tokoh-tokoh Liberal Muslim yang dipertikaikan oleh ulamak Islam muktabar termasuk Muhammad Khalid Masud, iaitu pengerusi Majlis Ideologi Islamik dari Pakistan, Farida Bennani dari Morocco, Sana Benachour (Tunisia), Hussein Muhammad (Indonesia), Ziba Mir-Hosseini (Britain), Siti Musdah Mulia (Indonesia) dan Nur Rofia (Indonesia).

Antara kontroversi lain kumpulan ini adalah;

1. Menolak poligami yang dibenarkan oleh Islam dengan menjustifikasikan ianya mendatangkan pelbagai masalah kepada keluarga muslim

2. Mengatakan Murtad bukan Jenayah dan menolak hukuman bunuh keatas Murtad sebagaimana ketetapan syariah.

3. Mengatakan Undang-undang Islam di Malaysia mengamalkan diskriminasi dan gagal melindungi wanita

4. Menolak hukum mewajibkan pemakaian tudung kepala kepada wanita Islam

5. Mempertikaikan keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan

Justeru, ramai yang berpendapat kerajaan harus mengambil tindakan sewajarnya terhadap kumpulan ini yang terus-terusan mentafsirkan Islam dengan logik akal, sehingga ada yang memberikan pandangan pendokongnya mesti di hukum dibawah Kanun Kesiksaan kerana menfitnah Islam secara jenayah (criminal defamation)

~sabahdaily~


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

4lower