.
`
refresh 4 new artikal
.

11 May 2009

PRK DUN PENANTI - JANGAN BEBANKAN DS ANWAR SEORANG


Sebenarnya Isu perebutan untuk menjadi calon di Dun Penanti sudah lama selesai. Pimpinan PR telah bersepakat atas dasar persefahaman yang telah lama terjalin dan mengambil keputusan untuk memberikan kerusi Dun Penanti kepada PKR. Kini, semuanya telah bersetuju dan difahamkan bahawa pimpinan PAS di P.Pinang juga menerima baik keputusan PAS Pusat tersebut. Seharusnya selepas keputusan dibuat, semua pihak di dalam PR mulai bekerja untuk menentukan calon pilihan bersama ini memenangi kerusi tersebut dengan majoriti yang lebih tinggi.

Keyataan Ketua Pemuda PAS, Salehuddin Ayub baru-baru ini yang menggesa DS Anwar turun ke kawasan Permatang Pauh dan juga Penanti agar mengembalikan semula keyakinan ahli-ahli PAS terutamanya terhadap PKR, merupakan satu kenyataan yang mengelirukan. Apakah Sallehuddin mahukan DS Anwar bekerja untuk meyakinkan ahli-ahli PAS di sana yang sebelum ini mahukan kerusi tersebut diberikan kepada calon PAS? Pada pandangan saya, sewajarnya Sallehuddin sendiri turut membantu turun ke Permatang Pauh dan selaku Ketua Pemuda beliau lebih hampir kepada ahli-ahli parti beliau untuk menerangkan mengapa PAS Pusat mengambil keputusan sedemikian (tidak meletakkan calon PAS). Tidak seharusnya beliau menyapu tangan dan semuanya ingin dipertanggungjawabkan kepada DS Anwar? Sememangnya menjadi tugas DS Anwar selaku Ketua Pembangkang dan Ketua Umum PKR untuk turun berkempen di Permatang Pauh khususnya di Dun Penanti. Tetapi, mana mungkin DS Anwar dibebankan dengan tugas yang seharusnya boleh diselesaikan oleh Ketua Pemuda PAS itu sendiri? Apakah Sallehuddin beranggapan bahawa DS Anwar adalah menjadi punca mengapa hati ahli-ahli PAS di sana terluka?

Meletakkan segala tanggungjawab kepada DS Anwar adalah satu tindakan yang tidak harmonis yang dilakukan oleh Sallehuddin. Telah banyak bukti dapat dilihat betapa kerjasama erat dan mantap di antara semua pimpinan di dalam PR berjaya menjadikan Umno/Bn seperti nazak ketika ini. Suasana ini wajib dikekalkan untuk kebaikan bersama lebih-lebih lagi PAS yang dikatakan parti yang semakin diyakini umum sekarang. Saya mulai rasa bimbang sekiranya PR kalah di Dun Penanti, akan timbul berbagai kisah dan ungkit mengungkit di kalangan kita dan sudah pastinya DS Anwar akan dijadikan sasaran. Sedangkan kita sendiri tidak berbuat apa-apa untuk meyakinkan rakyat dan ahli parti kita untuk sama-sama menyokong calon pilihan bersama pimpinan kita.

Hari pengundian Pilihanraya Kecil Dun Penanti semakin hampir. Kita tidak banyak masa lagi untuk `berteori'. Masa sekarang adalah masa untuk bekerja dan meyakinkan rakyat betapa rakyat perlu memilih PR. Umno/Bn kini sudah terlalu lemah ditambah pula dengan isu yang berlaku di Perak. Pembebasan tahanan Akta ISA terutamanya yang melibatkan Adun Kota Alam Shah, YB Manoharan terbukti menunjukkan kekuatan PR. Umno/Bn kini tidak mampu untuk bangkit melawan kecuali jika kita sendiri memberikannya `tongkat' dan dipapah untuk mereka bangun kembali.

wfauzdin.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

4lower