.
`
refresh 4 new artikal
.

30 April 2009

AJENDA DAILY `BUTA MATA' SEBELAH, PAS PERMATANG PAUH MENGELIRUKAN?

Pilihanraya Kecil Dun Penanti akan menyaksikan PKR sekali lagi akan mencabar sesiapa jua calon dari Umno di kerusi tersebut. Meskipun sehingga kini, Umno masih dalam dilema samada untuk meletakkan calon mereka atau sekadar untuk mengupah sesiapa jua yang sanggup untuk menjadi `pencacai' mereka sebagai calon bebas di situ, Sebuah laman web pro Umno Ajenda daily, mempersoalkan mengapa PKR meletakkan Dr Othman sebagai calon sedangkan beliau pernah tewas tiga kali sebelum ini. Saya tidak faham apa maksud laman web tersebut dan di manakah kewajarannya untuk mempertikaikan perkara tersebut. Adakah Dr Othman dilantik memegang jawatan dalam kerajaan Negeri P.Pinang tanpa dipilih oleh parti atau rakyat? Dr Othman hanya akan memegang jawatan TKM 1 P.Pinang sekiranya beliau memenangi Pilihanraya Kecil ini nanti. Jadi, tidak timbul berapa ratus kali kah Dr Othman pernah tewas sebelum ini.

Sewajarnya soalan laman web tersebut ditujukan kepada Timbalan Menteri di JPM Dr Mashitah Ibrahim dan juga menterinya Mej Jen (B) Jamil Khir yang tidak dicalonkan di dalam pilihanraya malahan tidak bertanding untuk apa-apa jawatan di dalam parti Umno tetapi terus dilantik sebagai jemaah menteri. Jelas di sini, Dr Othman akan dilantik sebagai TKM 1 P.Pinang secara lebih bermaruah sekiranya menang. Berbeza dengan cara Umno melantik seseorang menganggotai kabinet yang dilihat terlalu cerca merba. Mungkin KJ boleh bersetuju dengan pandangan saya ini kalaupun Mukhriz mungkin tidak bersetuju.

Cuma yang menjadi kita sedikit keliru ialah bagaimana keputusan yang diambil oleh pimpinan PAS di Permatang Pauh seolah-olah kurang senang dengan PKR yang dikekalkan mewakili kerusi tersebut. Kenyataan pimpinan PAS Permatang Pauh sepertimana yang dilaporkan oleh Malaysiakini (jika benar) untuk membekukan jentera PAS di sana seolah-olah memberi isyarat kepada musuh PR untuk bersemangat kembali bertarung di Dun Penanti. Saya tidak fikir keputusan tersebut dipersetujui oleh kepimpinan PAS Pusat mahupun kepimpinan PAS Negeri P.Pinang. Oleh yang demikian, sewajarnya pimpinan PAS Pusat dan Negeri mencari jalan untuk menyelesaikan kekeliruan yang timbul. Kita bimbang sekiranya di dalam PR masih terdapat suara-suara yang tidak lagi menghormati keputusan bersama di dalam PR, ia bukan sahaja merugikan PKR atau DAP malahan PAS juga akan menerima musibahnya dalam jangka masa panjang. Kenyataan pimpinan PAS Permatang Pauh yang menyatakan PKR mampu menggerakkan jenteranya bersendiri di Dun Penanti kerana PKR dilihat gagah di situ amat mengecewakan. Bayangkan jika PKR atau DAP juga berkata demikian sewaktu Pilihanraya Kecil di Bukit Gantang sebelum ini. Sememangnya PAS begitu kuat di Bukit Gantang, tetapi yang penting tanda kerjasama dan ukhwah sesama PR lebih penting dari menunjukkan kekuatan bersendirian.

Apa pun yang berlaku selepas ini, PKR diharapkan terus bekerja kuat untuk meyakinkan rakyat bahawa PKR terus komited bersama PR bagi menjamin keadilan dan kesejahteraan rakyat di Dun Penanti. Kita telah memenangi beberapa kerusi di dalam Pilihanraya Kecil baru-baru ini sehinggakan Umno menjadi fobia dengan pilihanraya. Kemenangan yang dicapai itu adalah kemenangan bersama, berkat kesefahaman dan keterbukaan di dalam PR. Sehubungan itu, wajar kita menolak sesiapa sahaja yang cuba untuk memusnahkan perpaduan yang dibentuk sekian lama ini.


WFAUZDIN NS

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

4lower