.
`
refresh 4 new artikal
.

22 April 2009

JAMIL KHIR BAHAROM SUDAH NAMPAK KEINDAHAN BN & UMNO?



Senator Mejar Jeneral (B) Datuk Jamil Khir Baharom kini sudah mula tertarik dengan kerajaan BN dan UMNO sejak dilantik menjadi Menteri di Jabatan Perdana Menteri. " Saya melihat satu keindahan dalam kerajaan BN dan UMNO yang mampu melihat rakan2 turut berada di luar untuk berkongsi kek yang sama bukan untuk dimakan tetapi untuk bekerja" demikian kata2 ikhlas seorang yang pertama kali bergelar menteri semasa diwawancara dalam sebuah akhbar milik kepimpinan kerajaan baru. Datuk Jamil Khir Baharom dilantik sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggung jawab menjaga hal ehwal agama Islam dalam Kabinet baru Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.
Namun yang pastinya cabaran dan tuntutan tugas dan tanggungjawab yang amat berat menanti beliau bukan sahaja dari tekanan politik tetapi turut juga melibatkan NGO. Rakyat mengharapkan agar Menteri baru ini benar2 ikhlas serta dapat memberi penjelasan dengan adil demi menjaga dan memelihara kepentingan agama Islam itu sendiri terutama mengenai beberapa pemasalahan dan kekeliruan yang timbul membabitkan hukum2 agama Islam di negara ini. Rakyat tidak mahu terjadi sepertimana menteri2 terdahulu yg gagal menangani isu-isu yang timbul secara ilmiah tetapi bekerja lebih kepada terhutang budi serta menjaga kepentingan politik mereka.
Kulat: Teringat dahulu semasa aku melihat program 'Forum Perdana', antara ahli panel yg terkenal waktu itu ialah Ustazah Datuk Dr. Mashitah. Ramai yg tertarik dengan hujah2nya selain perwatakannya yg menarik. Namun apabila dia berarah angin menjadi orang politik, nadanya terus berubah dan adakalanya beliau gagal memberi hujah yang berilmiah bila ditekan dari pihak pembangkang menyentuh bab2 agama malah mengelirukan pula. Apakah Menteri baru ini juga akan berubah nadanya? Sama2lah kita tunggu aksinya menagani isu2 yang berkaitan dengan Islam di negara ini. Wallahua'alam.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

4lower